• Anonym (mirena)

Ägglossning med Mirena hormonspiral

Har nyligen satt in en Mirena hormonspiral och tycker att det verkar funka bra.

Men jag är rätt säker på att jag har haft ägglossning med den! Brukar det vara så? Spelar ju egentligen ingen roll om den ändå skyddar mot graviditet, men blir ändå lite förvånad.

Hur har det varit för er andra som haft Mirena - har ni ägglossning? Alltid/regelbundet/ibland?

• Svar på tråden Ägglossning med Mirena hormonspiral
  • Anonym (s)

Ja jag har det tyvärr varenda månad hade inte förväntat mig det.. haft den i mer än ett år.

• Anonym (mirena)
    Anonym (s) skrev 2013-05-07 13:40:10 följande:
    Ja jag har det tyvärr varenda månad hade inte förväntat mig det.. haft den i mer än ett år.
    Varför tyvärr? För att du inte får minskad blödning?

Jag ser det som positivt för egen del eftersom det innebär bättre sexlust (till skillnad från andra preventivmedel)!
  • Anonym (Jo)

Jag har absolut också ägglossning varje månad och jag har haft min i 3 år nu. Ingen blödning alls. Ska man inte ha ÄL av Mirena?? Har aldrig läst om det.

• Anonym (Jo)

Mirena skyddar mot graviditet genom att göra sekretet i livmoderhalsen tjockare, så att spermierna får svårt att ta sig in i livmodern. Skyddet förstärks också av att slemhinnan i livmodern påverkas så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas där. Dessutom påverkar spiralen spermiernas rörlighet. Hos en del kvinnor förhindras dessutom ägglossningen, men inte hos alla. - läst på 1177.se

• Anonym (s)
    Anonym (mirena) skrev 2013-05-07 14:52:57 följande:
    Varför tyvärr? För att du inte får minskad blödning?

Jag ser det som positivt för egen del eftersom det innebär bättre sexlust (till skillnad från andra preventivmedel)!

Ja jag hade sett fram emot att få mindre blödning eller inte alls som de flesta slipper med spiralen... men såklart inte jag.
  • Anonym (Jo)

Vad trist Men grattis till sexlusten

• Anonym (mirena)
    Anonym (s) skrev 2013-05-07 15:32:52 följande:

Ja jag hade sett fram emot att få mindre blödning eller inte alls som de flesta slipper med spiralen... men såklart inte jag.
    Trist! Jag har vanligtvis kraftig mens och hoppas verkligen att det blir mindre med spiralen. Annars åker den ut!
Svar på tråden Ägglossning med Mirena hormonspiral