• Anonym (undrar)

21 i bmi - ändå mycket fett

Hej!
    Det här är ingen tråd som jag skriver för att jag får dåligt över detta haha. Jag mår superbra och är frisk men är ändå lite fundersam... 
     Jag är 169 cm lång och väger 60 kg. Mitt BMI är 21 och är bara en siffra från underviktig (jag vet att alla är olika byggda så att det är inte alltid ett exakt värde)

Jag vägde i höstas 10 kg mer... och när jag ser mig på bilder ser liksom "helheten" mindre ut. Man ser att jag gått ner men bara genom att jag ser mindre ut. Typ när jag står bredvid andra.

För när jag kollar mig i spegeln så ser jag ingen skillnad. Min mage är otroligt stor fortfarande, mina lår också, armarna också. Alltså det är väldigt mycket fett överallt. 
    Hade det varit tvärtom att jag inte går ner i vikt (jag tränar väldigt mycket) så hade muskler kunnat förklara saken. Men nu bara går jag ner i vikt hela tiden... men det syns inte. Skulle jag ta bilder i en tajt t-shirt och ett par jeans skulle jag känna mig som ett fläskberg haha

Jag mår inte dåligt av detta eftersom jag tränar och äter nyttigt och har/har haft en väldigt fin viktnedgång (jag tänker fortsätta tills jag känner mig bekväm). Men jag tycker det är konstigt bara...  

Och en till fråga - Vad är skillnaden mellan hårt och löst fett?  

• Svar på tråden 21 i bmi - ändå mycket fett
  • sextiotalist

Troligen är det hårda fettet muskler, speciellt det kring armar och ben.

Magen är nog lite genetiskt/hormoniellt. Dvs det lilla fett du har har lagt sig kring magen, inget som man kan styra över. 

• läkarstudent

Är man inte väldigt underviktig så har man en en del fett på armar, ben och mage, och det SKA man ha för att kroppen ska må bra! Dock skulle jag tro att den mängden fett du upplever dig ha inte stämmer så bra överens med verkligheten. Det är lätt hänt när man går ned mycket i vikt att hjärnan liksom inte hänger med utan att man själv upplever att man ser likadan ut som förut - och det farliga är då såklart om man aldrig blir nöjd utan går ned mer och mer tills man blir sjukligt smal. 

Du skriver att du tänker fortsätta till du känner dig bekväm, men jag tycker  att du ska sätta en gräns redan nu för hur mycket du ska gå ned och sedan se till att inte gå under den, så att det inte går för långt.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • lunise
    Anonym (undrar) skrev 2013-05-07 13:59:23 följande:
    Hej!
    Det här är ingen tråd som jag skriver för att jag får dåligt över detta haha. Jag mår superbra och är frisk men är ändå lite fundersam... 
     Jag är 169 cm lång och väger 60 kg. Mitt BMI är 21 och är bara en siffra från underviktig (jag vet att alla är olika byggda så att det är inte alltid ett exakt värde)

Jag vägde i höstas 10 kg mer... och när jag ser mig på bilder ser liksom "helheten" mindre ut. Man ser att jag gått ner men bara genom att jag ser mindre ut. Typ när jag står bredvid andra.

För när jag kollar mig i spegeln så ser jag ingen skillnad. Min mage är otroligt stor fortfarande, mina lår också, armarna också. Alltså det är väldigt mycket fett överallt. 
    Hade det varit tvärtom att jag inte går ner i vikt (jag tränar väldigt mycket) så hade muskler kunnat förklara saken. Men nu bara går jag ner i vikt hela tiden... men det syns inte. Skulle jag ta bilder i en tajt t-shirt och ett par jeans skulle jag känna mig som ett fläskberg haha

Jag mår inte dåligt av detta eftersom jag tränar och äter nyttigt och har/har haft en väldigt fin viktnedgång (jag tänker fortsätta tills jag känner mig bekväm). Men jag tycker det är konstigt bara...  

Och en till fråga - Vad är skillnaden mellan hårt och löst fett?  
    kände likadant efter att jag gick ner i vikt, och då gick jag bara ner några kilo. det handlar om att vänja sig antar jag... eller som jag gå ner liiite till i vikt
  • Anonym (Lurad)

Tror hjärnan spelar dig ett spratt! Har du inga gamla bilder du kan titta på? Eller testa ett par byxor du knappt fått igen när du var som störst? Du skriver även:"Skulle jag ta bilder i en tajt t-shirt och ett par jeans skulle jag känna mig som ett fläskberg" 

Sanningen är att KÄNNA sig som ett fläskberg, och vara ett fläskberg är långtifrån detsamma. Du är inget fläskberg, inte jag heller med liknande mått som dina, att jag känner mig som ett fläskberg ibland är inte fakta, bara tankar! Hjärnan har liksom inte hängt med Solig

• Anonym (ej underviktig)

underviktig räknas först under 18, så det är först när du väger under 51 som du hamnar i farozonen.

Svar på tråden 21 i bmi - ändå mycket fett