• Lillan75

Nån som funerar på att frysa ägg i Göteborg eller utomlands & Lågt AMH

Hej!

Snälla, behöver lite tips och råd.

Är en Sthlms-tjej på nyligen fyllda 38 år som är skild och nu singel. Har dejtat en del efteråt och haft längre förhållanden också men som mina vänner sagt, haft otur.  Längtar jättemycket efter barn och familj men känner mig inte riktigt mogen att göra hela resan med barn själv. Drömmer fortfarande om att hitta en kille att leva i en relation med och vill inte åka till Köpenhamn nu och inseminera mig.

1/. Gjorde fertilitetsutredning med ett x för ca 1,5 år sedan (den första delen med prover bara) och alla prover var bra, förutom mitt AMH-värde som var näst intill obefintligt 0,16. Tog om provet för lite mindre än ett år sedan och det visade då på 0,2. Tog om det nu i slutet på mars och nu var det 0,54. Så något bättre !!! Kan jag göra nåt mer för att höja det? Känner någon till något?

2/. Funderar på att försöka frysa mina ägg nu i sommar om det går iallafall. Har bokat tid i Göteborg på Nordic IVF Clinic för första samtal 21/5 och får då göra plock i augusti. Dock så vet jag inte nu hur jag skall göra... Enligt lag får jag bara använda dem om jag kommer till kliniken i Göteborg med en partner. Tänk om jag inte hittar någon och känner att det är dax och skulle vilja åka till Danmark. Skulle inte heller få donera äggen om jag vill. Hur skall jag göra??? Finns möjlighet att göra äggfrys i Danmark? Det vore skönt att inte åka så långt. Vet nån hur det ser ut med lagarna i olika länder. Vill vara säker på att mina ägg är mina att göra vad jag vill med.

Någon i Sthlms-trakten eller nån annan stans i Sverige som går i samma tankar som vill ha nån att bolla med, stöd och kanske göra tillsammans?

• Svar på tråden Nån som funerar på att frysa ägg i Göteborg eller utomlands & Lågt AMH
  • Majken1979

Hej!

Jag funderar i samma banor, inte precis samma situation, men samma frågor.

Har sambo sedan tre år som inte vet om han vill ha barn, i alla fall vet han inte om han vill ha barn med mig. Jag är 34 och började för många år sedan längta efter barn, och i takt med att klockan tickar blir jag mer och mer stressad och han drar sig mer och mer undan. Min sambo sa i början att han var säker på att han ville ha barn, annars hade jag inte gått in i relationen, men nu har han alltså backat.

För att åtminstone veta vad jag spelar på har jag precis varit hos en gynekolog som säger att mina äggstockar "ser gamla ut". Jag väntar just nu på att få svar på AMH, och utifrån det sedan bestämma mig för om jag ska frysa in ägg direkt eller vänta lite till på min sambo. Jag har också fått oregelbunden mens och mellanblödningar sista året, så jag tyckte att jag behövde kolla upp läget. Bara det är en sorg, men känns bra att iaf veta. Gynekologen tyckte inte att jag skulle vänta så länge till.

Det sista min sambo sa när vi pratade om det var att han kunde tänka sig att "donera" sperma till mig. Jag är dels väldigt ledsen och uppgiven över att han har backat så, och att han inte ens nu, när det verkar som jag måste skynda mig för att få barn, kan tänka sig att sätta igång. Vem vill få donerad sperma av sin partner?!!
    Vad det verkar kommer jag bli ensam i det här.

Jag kommer förmodligen att välja att frysa in ägg. Jag vill verkligen inte heller ha donatorsperma, och jag trodde att jag skulle ha många (eller iaf flera) år kvar att hitta en biologisk pappa till mina barn..

Bor också i Stockholm. 

Hur har det gått för dig? Vad sa de i Göteborg? Vad skulle det kosta? 

Svar på tråden Nån som funerar på att frysa ägg i Göteborg eller utomlands & Lågt AMH