Nån som funerar på att frysa ägg i Göteborg eller utomlands & Lågt AMH
Hej!
Snälla, behöver lite tips och råd.
Är en Sthlms-tjej på nyligen fyllda 38 år som är skild och nu singel. Har dejtat en del efteråt och haft längre förhållanden också men som mina vänner sagt, haft otur. Längtar jättemycket efter barn och familj men känner mig inte riktigt mogen att göra hela resan med barn själv. Drömmer fortfarande om att hitta en kille att leva i en relation med och vill inte åka till Köpenhamn nu och inseminera mig.
1/. Gjorde fertilitetsutredning med ett x för ca 1,5 år sedan (den första delen med prover bara) och alla prover var bra, förutom mitt AMH-värde som var näst intill obefintligt 0,16. Tog om provet för lite mindre än ett år sedan och det visade då på 0,2. Tog om det nu i slutet på mars och nu var det 0,54. Så något bättre !!! Kan jag göra nåt mer för att höja det? Känner någon till något?
2/. Funderar på att försöka frysa mina ägg nu i sommar om det går iallafall. Har bokat tid i Göteborg på Nordic IVF Clinic för första samtal 21/5 och får då göra plock i augusti. Dock så vet jag inte nu hur jag skall göra... Enligt lag får jag bara använda dem om jag kommer till kliniken i Göteborg med en partner. Tänk om jag inte hittar någon och känner att det är dax och skulle vilja åka till Danmark. Skulle inte heller få donera äggen om jag vill. Hur skall jag göra??? Finns möjlighet att göra äggfrys i Danmark? Det vore skönt att inte åka så långt. Vet nån hur det ser ut med lagarna i olika länder. Vill vara säker på att mina ägg är mina att göra vad jag vill med.
Någon i Sthlms-trakten eller nån annan stans i Sverige som går i samma tankar som vill ha nån att bolla med, stöd och kanske göra tillsammans?