• studentska

Källkritisk diskussion i uppsats

Jag får inte riktig till min källkritiska diskussion i min uppsats. Hur kan man formulera sig när det gäller litteraturen? Handledaren ger inte mycket stöd i den här frågan och jag har tittat på en del högskolors hemsida men blir inte klokare. Jag fattar att jag ska ha ett kritiskt förhållningssätt och har det till det övriga materialet men när det gäller litteraturen, ska man skriva ut varje titel och motivera varför man tar med den för att den är skriven si och så eller hur gör man bäst? Det känns som att det blir en väldigt lång källkritisk diskussion om man ska skriva ut varje litteraturtitel och motivera var för sig men det kanske är så man gör?

• Svar på tråden Källkritisk diskussion i uppsats
  • amela

vad är det för uppsats du skriver? har aldrig haft någon källkritisk diskussion i mina uppsatser, varken C- eller D-uppsatsen.

• Rani

Jag har inte skrivit titel för titel utan snarare lyft fram de källor som kan ses som problematiska och varför jag trots allt valt att använda dem. Det kan t ex vara att man använt andrahandskällor istället för förstahands. Det kan också vara så att man visar att man balanserar en källa med en annan för att få en mer nyanserad bild av en fråga. De beskriver helt enkelt de avvägningar du gjort i valet av dina källor och hur du gått tillväga för att skapa dig en så allsidig bild som möjligt av ditt ämne.

• studentska
    Rani skrev 2013-05-07 17:13:05 följande:
    Jag har inte skrivit titel för titel utan snarare lyft fram de källor som kan ses som problematiska och varför jag trots allt valt att använda dem. Det kan t ex vara att man använt andrahandskällor istället för förstahands. Det kan också vara så att man visar att man balanserar en källa med en annan för att få en mer nyanserad bild av en fråga. De beskriver helt enkelt de avvägningar du gjort i valet av dina källor och hur du gått tillväga för att skapa dig en så allsidig bild som möjligt av ditt ämne.
    Tack det där klargjorde en hel del! Då har jag nog gjort ganska rätt ändå faktiskt!
  • Betty Ballbreaker

Har du refererat till forskningsrudier, kan du diskutera olika svagheter i tillvägagångssätten i studierna, t ex att de inte är randomiserade, eller eventuella variabler som kan ha påverkat resultatet men som forskarna kan ha missat att ta hänsyn till.

Svar på tråden Källkritisk diskussion i uppsats