• Stereosushi

Får förskola begära att vi ska ha en vagn?

Hej!
    Jag har läst lite varstans att förskolan inte får ta ut extra avgifter, tex att man ska ha med sig frukt eller mat osv..
    Hur är det då med barnvagn?
    Förskolan vi kollat på har barnen sovandes ute i sin egen vagn. Det verkar ju lite konstigt att jag ska behöva ha kvar den vagnen bara för att hon ska kunna sova i den på dagis.
    Skulle gärna köpa en mindre som min lilltjej då inte skulle sova i utan bara sitta i om hon blir trött.
    Ett annat scenario är ju om det blir ett syskon. Ska jag då ha två vagnar?
    Hoppas ni förstår vad jag menade nu!

• Svar på tråden Får förskola begära att vi ska ha en vagn?
  • Mercurialis

Intressant fråga

På mina barns förskola sover barnen ute men det är förskolan som tillhandahåller vagnar att sova i. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • hannis

Köp en begagnad på blocket då? Vi köpte en för 500 kr på blocket som vi hade som sovvagn på dagis.

• Jungblom

De sover ut på mina barns förskola också men det är förskolan som tillhanda håller vagnarna.

Angående syskon så brukar inte de stora barnen sova på dagarna utan bara på småbarnsavdelningen. Jag har två år mellan mina barn så de har inte gått på småbarnsavdelningen tillsammans.

• RöttÄrSött

Förskolan tvingar dig inte att köpa en vagn, men om du vill att denne ska sova där måste du tillhandahålla en vagn då det är sättet de erbjuder barnen att sova på.

Samma sak med vinterkläder, skor och dylikt! Vill du att ditt barn ska kunna leka ute så behövs rätt utrustning! Vart går gränsen för avgift? Ska förskolan behöva stå för barnens kläder och skor också?

En billig vagn är ju billigare än en bättre overall så vad är det att bråka om?

• Sadie

På vår förskola har de vagnar, vi har aldrig behövt.

• verkar

Ta med er vagn på morgon och hämmta den när ni går hem ... Problemet är löst.

Ursäkta min dyslexi
  • Flygfotogen

Fråga förskolan vilka möjligheter som finns. Annars är ju en sovvagn inte direkt dyr att införskaffa om det är det sättet förskolan erbjuder att barnen sover.

• En blå giraff

Vår förskola vill att barnen sover ute i vagn. De har någon enstaka vagn själva men de allra flesta måste ju ha en egen då. Vi har att välja på att skaffa en extra vagn eller att ta dit vagnen dagligen och sedan ta hem den, vilket känns krångligt. Vi hade en gammal vagn kvar sedan storebror var liten. Den är ful och sliten men duger jättebra som sovvagn på dagis. Jag tycker inte det är något att krångla om. TS menar du alltså att du helst vill sälja den vagnen ni har nu och skaffa en mindre? Gör det om det är så att du kan få ut en slant för vagnen. Köp sen en annan äldre vagn begagnad, det får man ju för mindre än 500 kr.

• pigglet

Här sover "alla" barn ute i egna vagnar, jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara ett problem. Köp en billig begagnad och lämna den på förskolan. (Skinn osv som behövs i vagnen torde vara dyrare, men går säkert hitta begagnat också.)

• Stereosushi

Jag har inga problem med det men min tanke var att sälja denna för att slippa förvara liggdelen i förrådet. Vi kommer ha väldigt begränsat utrymme för sånt. Och samtidig då köpa någon liten vagn som är smidigare. Men alla har olika, jag ska höra med dem om hur de ser på det hela, det finns ju vissa som inte ens har råd med 50 kr till en present så en vagn vore ju inte så konstigt om man inte kunde köpa/ tillhandahålla.

• BeanBag
    Stereosushi skrev 2013-05-07 22:30:08 följande:
    Jag har inga problem med det men min tanke var att sälja denna för att slippa förvara liggdelen i förrådet. Vi kommer ha väldigt begränsat utrymme för sånt. Och samtidig då köpa någon liten vagn som är smidigare. Men alla har olika, jag ska höra med dem om hur de ser på det hela, det finns ju vissa som inte ens har råd med 50 kr till en present så en vagn vore ju inte så konstigt om man inte kunde köpa/ tillhandahålla.

Jag skulle tro att 99% av de med små barn har en vagn redan. Köp en mindre smidigare vagn som barnet ändå kan sova i.
  • En blå giraff
    Stereosushi skrev 2013-05-07 22:30:08 följande:
    De flesta förskolor har ju någon vagn som tillhör dem. På mina barns förskola kan man nog låna vagn om man absolut inte kan köpa en egen. Men alla kan ju inte få låna, då skulle det inte fungera. Jag tror inte förskolan kan kräva att man håller med egen vagn.
Svar på tråden Får förskola begära att vi ska ha en vagn?