• Ika B

Fostervattensprov...eller inte???

Hej alla,

gravid i v 13 med vårt tredje barn Glad. Var på MVC i fredags för inskrvning och fick reda på att risken för att få ett barn med DS är 1/128 när man är 37 år, som jag. Jag och min man hade inte lagt så mkt tanke på det innan´så jag blev helt tagen på sängen av dessa siffrorRynkar på näsan  
    Iställer för att fira fredag och berätta för barnen som vi tänkt blev det massa snack och funderande och en del oros-tårar...Vårt landsting erbjuder inte heller KUB, tycker det är för osäkert test tydligen utan man få gå direkt på fostervattensprov. Hur ska man tänka nu? Vi har två friska barn se tidigare och vill fortsätta kunna ge dem allt även med lilla syskonet till världen... Hur vanligt är det eg med missfall efter forstervattensprov? vet att de säger 0,5-1 %... Lutar åt att jag tar FVP, eller ska jag låta bli??? Är frisk som en nötkärna i övrigt, bara det att jag hunnit bli 37...Hjälp mig! Blir tokig av det här!
    Helst vill jag inte ens tänka på att nåt kan vara på tok med plutten utan bara njuta och glädjas utan en massa undersökningar. Längtar efter att kunna berätta för barnen och det känns jättelänge att kanske behöva vänta en månad till efter att ett resultat på FVP kommit. Tänker att det ofta är bättre att förklara för barnen hur läget är så gott man kan, även om det skulle visa sig vara något negativt på FVP. De är 7 och 10 år.    

• Svar på tråden Fostervattensprov...eller inte???
  • Ellie

Jag vill inte råda dig till varken det ena eller andra vad gäller fostervattenprov.
    Däremot kan jag tycka att du inte behöver vänta på resultatet (om du bestämmer dig för att göra ett) innan du berättar för barnen. Skulle det vara ett negativt resultat, eller mot förmodan bli missfall av det, så kan du ta det då med dina barn och förklara så gott du kan vad som hänt.

• zbaby

Du får inte göra moderkaksprov då? Det gjorde vi i v.12...

• Flickan och kråkan

Ingen kan säga hur just NI ska göra. Jag är 37 år (närmar mig 38) och har två barn samt en i magen som tittar ut om en månad drygt. Vi gjorde KUB med de första barnen, men nu med tredje så valde vi att gå direkt på fvp. Det var rätt för oss. Risken för missfall pga fvp är mycket lägre än 0,5-1%. Idag ligger den på 1/800 cirka. Och ja, fortfarande en risk men trots allt rätt liten. Jag tyckte att det var ett jobbigt beslut, jobbig väntan inför och efter, men som sagt rätt för oss. Men man måste ju ha tänkt igenom ordentligt vad man gör med resultatet. 

Hoppas ni hittar den väg som är rätt för er

• Thirtyplus

Jag är 36 och var i samma sits med valet och kvalet att göra FVP eller inte och hade gått över tiden för KUB.

Personligen tyckte jag att risken för missfall (1/100) var för hög gentemot DS (1/250), så jag valde bort FVP.
    Men det är ju helt och hållet upp till var och en...
    Vill du läsa mer om min beslutsångest och procedur med fosterdiagnostik kan du läsa om det på dessa tre dagboksinlägg;

tvillingforalder.se/besviken-oroad-och-radvill/
    tvillingforalder.se/fvp-angest/
    tvillingforalder.se/det-galler-att-hamna-ratt/

Lycka till oavsett vad du väljer :)

• mallaprick

Ika B
    Jag var också på MVC i fredags och då för att göra ett Kub-ultraljud. Hade ju inga tankar om att vi skulle få ett dåligt resultat på det men det fick vi. Risken för mig är att få ett barn med DS är tydligen 1/18. Är 36 år och vet ju egentligen att risken finns då.
    Ska träffa läkare idag för att diskutera fortsättningen. FVP eller inte?!?!? Usch mår jättedåligt och har inte orkat jobba i veckan. Denna ovisshet är värst!

• Humpan

Jag är 38 år. Fyller 39 i höst. Fick svar på KUB/NUPP idag. 1:80  och de har skickat remiss för fvt prov. Vi var så glada efter RUL igår där allt såg så fint ut. Vet inte vad vi ska göra nu. Måste prata o fundera. Jag är så rädd för missfalls risken vid provet. Tänk om barnet är friskt och det blir missfall. Är i v. 17 nu. Väntar tredje barnet.

• Viktoria03

Ja, hur ska man göra......... Jag gjorde FVP och det gick inte bra. Fem dagar efter provet fick jag missfall.... Detta är nu 1,5 års sedan och jag var 43 år. Att jag och min man valde FVP berodde helt och hållet på min ålder och att vi redan hade  2 underbara pojkar i skolåldern.
    Jag var helt på det klara med att jag ville göra FVP, men nu i efterhand vet jag inte. Jag trodde att jag var förberedd inför alla tänkbara alternativ, men när jag födde fram fostret efter missfallet, så var det en söt liten pojke......Jag blev hur ledsen som helst. Den bilden kommer jag alltid att få leva med........Det är inget lätt beslut att ta. Försök att tänka ut vilka beslut som du har lättast att leva med, du kan inte få det ogjort.

• Humpan
    Viktoria03 skrev 2013-05-09 20:53:18 följande:
    Ja, hur ska man göra......... Jag gjorde FVP och det gick inte bra. Fem dagar efter provet fick jag missfall.... Detta är nu 1,5 års sedan och jag var 43 år. Att jag och min man valde FVP berodde helt och hållet på min ålder och att vi redan hade  2 underbara pojkar i skolåldern.

Jag var helt på det klara med att jag ville göra FVP, men nu i efterhand vet jag inte. Jag trodde att jag var förberedd inför alla tänkbara alternativ, men när jag födde fram fostret efter missfallet, så var det en söt liten pojke......Jag blev hur ledsen som helst. Den bilden kommer jag alltid att få leva med........Det är inget lätt beslut att ta. Försök att tänka ut vilka beslut som du har lättast att leva med, du kan inte få det ogjort.

Åh så hemskt för er. Ni har upplevt mitt mardrömsscenarie. Jag vet inte om

jag skulle klara av det. Vi har pratat mycket och just nu lutar det åt att vi inte gör fvp. Vi ska försöka få tag på läkaren imorgon för att få veta mer om vad resultatet på KUB beror på.
  • Ika B

Tack för alla svar & tankar. Har fortfarande inte landat i beslut. Ska till läk nästa v och göra UL och få lite mer info. Förstår att jag Inte är ensam om mina frågor. Tack igen :0)

Svar på tråden Fostervattensprov...eller inte???