Fostervattensprov...eller inte???
Hej alla,
gravid i v 13 med vårt tredje barn . Var på MVC i fredags för inskrvning och fick reda på att risken för att få ett barn med DS är 1/128 när man är 37 år, som jag. Jag och min man hade inte lagt så mkt tanke på det innan´så jag blev helt tagen på sängen av dessa siffror
Iställer för att fira fredag och berätta för barnen som vi tänkt blev det massa snack och funderande och en del oros-tårar...Vårt landsting erbjuder inte heller KUB, tycker det är för osäkert test tydligen utan man få gå direkt på fostervattensprov. Hur ska man tänka nu? Vi har två friska barn se tidigare och vill fortsätta kunna ge dem allt även med lilla syskonet till världen... Hur vanligt är det eg med missfall efter forstervattensprov? vet att de säger 0,5-1 %... Lutar åt att jag tar FVP, eller ska jag låta bli??? Är frisk som en nötkärna i övrigt, bara det att jag hunnit bli 37...Hjälp mig! Blir tokig av det här!
Helst vill jag inte ens tänka på att nåt kan vara på tok med plutten utan bara njuta och glädjas utan en massa undersökningar. Längtar efter att kunna berätta för barnen och det känns jättelänge att kanske behöva vänta en månad till efter att ett resultat på FVP kommit. Tänker att det ofta är bättre att förklara för barnen hur läget är så gott man kan, även om det skulle visa sig vara något negativt på FVP. De är 7 och 10 år.