• matildabt

    Latensfasen, hur tusan vet man??

    Hej! gravid mitten av vecka 39, förstföderska. Jag börjar fundera på om jag kan vara i latensfasen men skulle behöva lite hjälp att bedöma även om det är svårt att säga( ska ringa förlossningen senare också för att rådfråga) Men sedan två dagar tillbaka började jag få molande sammandragningar som kom regelbundet. Började med 30 min emellan, igår fortsatte det men med 3-4 min emellan och fortsätter i samma spår idag, allt mellan 3-30 min mellan. Det känns som mensvärk, men gör inte speciellt ont. Igårkväll började det ut i ryggen och blev ibland så starka att det brände i ländryggen. Panodil hjälpte inte, men lindrade lote lätt med varm dusch. Vad tror ni? Någon som känner igen sig från sin latenfas? Jätte tacksam för svar även härifrån:)

  • Svar på tråden Latensfasen, hur tusan vet man??
  • matildabt

    Nu sitter jag här 6 på morgonen med en kopp te och ganska kraftig molande mensvärk..tagit panodil.. Någon?:)

  • Goofina

    Som sagt det är lite svårt att veta men jag utgår lite från hur jag hade det första gången (väntar mitt andra barn nu och har bf om en vecka). När min dotter föddes kände jag först sammandragningar som återkom (vet inte hur många minuter det var emellan). Det hjälpte att ta en varm dusch och använda värmekudde. Ju längre in på dagen jag kom, dessto smärtsammare blev värkarna, och eftersom dem aldrig avtog så förstod jag att något var på G. När verken dusch eller värmekudde hjälpte, och förvärkarna var täta (tror de var med 3-4 minuters mellanrum) ringde jag in till förlossningen för jag orkade inte mer. Därinne konstaterades det att jag hade klarat hela latensfasen själv och var öppen ca 6 cm. (Vad jag har hört är vanligt att det tar ca ett dygn för en förstföderska att föda, från förvärk till födsel).

    Den här gången känner jag mkt sammandragningar/förvärkar på nätterna men som sedan avtar under dagen. Jag tror att det är något på G, både för dig och mig Glad

  • matildabt

    Tack för ditt svar!:) Jag känner lite samma som dig. Detta avtar liksom inte, varken med värme på magen eller panodil. Så börjar tro att något är på gång men vågar inte bli för glad och hoppas för mycket IFALL det bara är falskalarm haha..

  • Goofina

    Jag förstår din känsla, jag känner detsamma nu.. Hur har det gått under dagen, fortfarande samma känsla eller har de blivit mer intensivare?

  • matildabt

    Det fortsätter i samma spår. Inte blivit intensivare än, ringde förlossningen och förklarade min känsla och hon sa att det troligtvis är latensfasen iaf:) så får ju hoppas på det!

  • matildabt

    Hur går det för dig förresten? När ska du ha?:)

  • NovemberMommy

    kan tipsa om saffransaft. om de e förlossning pågång så sätter den igång. om inte så ska smärtan gå bort.
    ta lite saffran o blanda med vatten o socker. o lite rosenvatten om ni har de. väldigt gott också Flört

  • matildabt

    Tack för tipset! Hur gör man? Kokar man vatten och lägger en tesil då eller?:)saffran i

Svar på tråden Latensfasen, hur tusan vet man??