Anonym (Sjukhusfysiker) skrev 2013-05-08 18:57:40 följande:
Hej ts!
Jag kan förhoppningsvis svara :) Eftersom jag inte vet varför du behövde undersökas (vad själva frågeställningen var) och om alla undersökningar gjordes vid samma tillfälle eller inte så är det dock lite svårt.
När det gäller att undersökas med antingen MR eller DT så är det många olika saker som spelar in, den absolut första frågan är om undersökningen är akut? Visst, du fick vänta lång tid innan undersökningen, men en DT-undersökning tar i sig bara ett par minuter medan en MR-undersökning kan ta uppemot en timma. Det är även så att när man använder en MR så måste man veta exakt vad det är man ska undersöka för att få en användbar bild, om man inte vet det så är en DT-undersökning mycket bättre ur rent diagnostisk synpunkt.
Dessutom uppfattar väldigt många det som mycket obehagligare att undersökas i en magnetkamera än i en datortomograf, eftersom det låter väldigt mycket och är mycket trångt i röret.
En annan anledning till varför DT ofta används i första hand är dessutom för att det ofta finns fler datortomografer på ett sjukhus än vad det finns mr-kameror, och de mr-kameror som finns är det ofta lång väntetid på (längre än DT).
Angående strålningen (som jag antar att det är det som du är mest orolig för): I Sverige tillämpas något som kallas för ALARA-principen, vilket innebär att man använder så lite strålning som möjligt för att få fram en bild. Man är dessutom väldigt noga med att väga nyttan av strålningen mot risken det innebär att utsättas för den. T.ex. när det kommer till huvudskador: är det farligare att röntga hjärnan och på så sätt få reda på om det är en t.ex. hjärnblödning och därmed kunna sätta in en lämplig behandling som kan rädda livet på patienten, eller ska man bara sopa det under mattan, säga att det är en hjärnskakning och riskera patientens liv?
Vet man inte vad som är fel med en patient vill man gå till grunden med det, så även om din undersökning inte visade på något fel, så är det väl ändå rätt skönt att veta det?
Vid en DT-undersökning används dessutom väldigt lite strålning, du får en mycket liten stråldos. Det har gjorts mycket undersökningar av hur små stråldoser påverkar kroppen, men man har inte kunnat hitta några samband mellan låga stråldoser och tex cancer. En thorax-undersökning med DT ger ofta lite mindre än den stråldos som du får under två år om du bor på en plats med rätt så låg radonhalt.
Hoppas detta har hjälpt dig lite!
Tack för ditt svar. Men det var det här jag hittade som gjorde mig orolig
www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2012/Juni/Datortomografi-pa-barn-okar-risken-att-drabbas-av-cancer-senare-i-livet/