• RubyRed

Har ditt barn utretts för autism men inte fått diagnos?

Min 4 åring, A, har gjort ett så kallat begåvningstest hos psykolog på BHV. Redan innan testet, när psykologen träffat A ett par gånger pratade hon om psykoneurologiska funktionsnedsättningar, främst autism.

Hon sa att hon, efter hennes observationer och testet, misstänker att A är autistisk. Nu ska det göras en utredning.

I mitt huvud är det redan klart. Ju mer jag läser om autism desto mer säker blir jag. Men man kan ju läsa sig blind. Bara för att mycket (nästan alla A's egenheter) stämmer behöver det ju inte vara så.

Så min fråga är:
    Har ditt barn genomgått en sådan utredning men inte fått diagnos? Är det vanligt att en barnpsykolog misstänker en sådan diagnos men det visar sig sen inte vara

• Svar på tråden Har ditt barn utretts för autism men inte fått diagnos?
  • Pannkaka

Hej!
    Vårt barn utreddes för autim men uppfyllde inte alla kriterier tillräckligt. Däremot fick han en ADHD diagnos. Hade även en utvecklingsstörningsdiagnos innan. 

Hade han inte haft ADHD så är jag övertygad om att han fått autismdiagnos. Han är för social säger de. Hade han fått en autismdiagnos så hade vi kunnat få vara med på alla kurser som de har på habiliteringen vilket hade varit väldigt bra. Nu hamnar vi lite emellan stolarna, på BUP får man ingen direkt hjälp mer än med medicinering. 

Pannkaka 

• RubyRed

Min son är också väldigt social. För social till och med! Samtidigt som han är väldigt svår att få kontakt med.. Han har liksom ingen koll på att man inte beter sig mot främlingar som man beter sig mot sin gudfar.

• Gossow

Hej! Vi har också haft kontakt med bhv under en längre tid och dröjde länge innan dem beslöt sig för att göra en bedömning och enligt den bedömningen så presterar han 10-20% under andra barn i samma ålder. Dock menade han att han inte trodde att det handlade om autistisk utan snarare ADHD. På bup bestämde man på en gång att dem skulle göra en utredning så vecka 22 ska vi få göra den. Min son fyller 5 i juli. Jag är nog mer rädd för att det inte ska vara något än att det ska bli en diagnos för om det blir en diagnos så har jag en förklaring till sonens beteende och vet bättre hur jag skall hantera det. Din beskrivning låter rätt likt min son men min son kan bli väldigt utåt agerande och på senare tid har han börjat slå, bita och sparkas :(. När ska ni få göra utredning?

• RubyRed

Vi fick reda på att det ska bli utredning i måndags så vi vet inte än!

A var väldigt väldigt sen i talet. Som psykologen sa var det förmodligen för att han har såna problem med kontakten med andra människor.

Han har också extrema problem med hur han ska bemöta människor. Han bemöter alla som att han känt dom hela sitt liv. Tom expediter i klädaffärer!

Men han är otroligt empatisk! Glad och kramig (lite för kramig! Hehe)

• mimmi81
    A var väldigt väldigt sen i talet. Som psykologen sa var det förmodligen för att han har såna problem med kontakten med andra människor.

Han har också extrema problem med hur han ska bemöta människor. Han bemöter alla som att han känt dom hela sitt liv. Tom expediter i klädaffärer!

Men han är otroligt empatisk! Glad och kramig (lite för kramig! Hehe)
     Låter precis som vår son som också skall utredas för Autism. 
  • RubyRed

Jag hoppas nästan han får en diagnos så han och vi kan få hjälpen vi behöver. Vi vill inte att han ska "ramla mellan stolarna" och bli ett sånt barn som alla stör sig på för att han är jobbig. Han är ju världens goaste! Han har det svårt bara!

• Ronjami

Hej! Vill bara säga att vara för social är samma grundproblem som att vara asocial, dvs problem med ömsesidig kommunikation vilket ingår i autismkriteriet. Min dotter har alltid tagit kontakt med främlingar på ett distanslöst sätt just därför att hon inte förstår det sociala samspelet där gränssättning ingår. Hon fick diagnosen asperger...

• RubyRed

Tack för ditt svar :) nej, han har ingen koll på gränser på det sättet. Tack och lov tycker de flesta att han är otroligt charmig just för att han är så. Än iallafall.

Jag ser det inte som något negativt. Jag vet att min son inte är som alla andra eller vad man ska säga. Allt jag vill är att han ska få rätt diagnos så vi faktiskt kan få den hjälpen vi behöver!

• RubyRed

Jag är som en trasig skiva som bara upprepar mig, haha. Jag bör nog läsa mina tidigare svar innan jag skriver mer.

• RubyRed

Jag kom precis på en till sak som är väldigt speciellt med min son.

Andra barn är väldigt fästa vid sina leksaker och vill absolut inte kasta även om dom går sönder.

A kommer självmant med trasiga leksaker och säger att dom måste slängas.

• FinastE2010

Min son som är ca 3,5 år har gjort två sådana utredningar, senast för ca 1 år sedan men utan diagnos. De tyckte han hade sådana drag men inte oroväckande. Om jag inte kände sonen så skulle jag tänka själv att han var som vilken kille som helst. Han är minst normalbegåvad och lär sig saker snabbt men det finns saker och ting som inte helt stämmer. Vissa saker har gått över och andra saker har ersatts av nya hang ups och liknande. Han är verkligen inte uppenbart annorlunda jämfört  med andra jämnåriga, utan sådant som märks när man kommer honom nära in på. Det är sagt att om "problem" kvarstår så ska han utredas igen innan skolstart.

Svar på tråden Har ditt barn utretts för autism men inte fått diagnos?