• Anonym (??)

Halsbränna eller hjärtbesvär?

Jag har det senaste 2 v haft väldigt ont mellan skulderbladen och mellan brösten typ och jag har magkatarr sen innan och jag kopplar detta till plötslig försämring av halsbränna.
    Detta har gjort att jag tappat matlusten och är lite mer yr än vanligt och så fort jag kommer tänka på något som är stressande/oroligt så värker det mer mellan skuldrorna och får som ett tryck över halsen och lite neråt.

Vc i telefon frågade om jag hade svårt att andas men sa att ibland är det trögt att ta ett djupt andetag och att min arm blir kall när det gör som ondast i ryggen men sen släpper det lite och blir mest trött.
    Jaha sa hon och skulle be läkaren ringa upp mig dagen efter. Han frågade inget direkt utan mest, jag beställer en ny gastroskopi.

Hur ska jag tolka detta?
    Vi har hjärtbesvär i familjen, mormor, mitt barn, min syster och hennes pojk. Men inget jag varit orolig för mig själv.

Visst lever jag i en extremt jobbigt liv som är psykiskt påfrestande och jag mår dåligt över det men försöker göra det bästa av det.

Kan det vara så att halsbrännan bara blivit värre? Medicinerna hjälper litegrann så egentligen borde det vara det :/

• Svar på tråden Halsbränna eller hjärtbesvär?
  • Little Ms Chatterbox

Jag gissar bara nu och du ska inte alls lita på vad jag eller någon annan på nätet säger men det låter som om det är stress eller ångest du har.
    Stressen kan ju orsaka en magkatarr så det är ju inte konstigt om det hjälper med medicin. Jag gissar på att det är omeprazol eller liknande du tar för magen, annars testa det. När det är långvarigt hjälper inte gaviscon och liknade i längden lika bra som omeprazol.

Jag tycker du ska be läkaren att göra ett EKG, det brukar de ha på de flesta VC, annars ber du om remiss eller skickar en egenremiss. Du är orolig för det här och du kommer bara bli mer orolig om du inte får ett ordentligt svar. Bara en sån sak som att man blir trodd och ordentligt utredd kan göra att man mår bättre och slutar stressa eller känna ångest. 

Om stressen och om det är ångest du känner, om det är en stor och svår sak för dig kan det vara en idé att överväga eller i alla fall tänka över att testa antidepp. Eftersom du skriver att det är en jobbig tid för er nu så förstår jag om det är massor med saker som oroar och att sätta igång med antidepp kan kännas som något väldigt svårt att ens tänka på. Bry dig inte om det här då alls. 

Hoppas det löser sig för er alla i familjen.
    {#emotions_dlg.flower} 

• Anonym

Med gastroskopin vill han undersöka dig i halsen mera noggrant. Det är inget du ska tolka alls.

Svar på tråden Halsbränna eller hjärtbesvär?