• sagström

Öronljus till barn?

Någon som har provat öronljus för att ta bort vax på barn?
    Jag har en 5-åring som har mycket vax i ett öra, vi var hos doktorn idag och de försökte med en lite tång och förstoringsglasögonen men dottern tyckte det var obehagligt efter att hon hade grävt rätt länge. Hon låg stilla ändå men jag tänker att öronljus borde vara bättre då man inte för in något i örat och riskerar inte att skada något där inne. 

• Svar på tråden Öronljus till barn?
  • Mercedez

Det är bara bluff.Varför ber du inte doktorn spola öronen?

• Mercedez

Det är många bluffmarkare som tjänar stora pengar på ett sälja ljus att sätta i öronen. En del säger att det är bra för att bli av med vax. Andra säger att det ändrar energin.

Det kan förefalla komiskt att sälja ljus för att sätta i öronen, men så lustigt är det inte. I Kanada och USA är numera öronljusen totalförbjudna.  Den amerikanska hälsovårdsmyndigheten FDA har helt nyligen publicerat en film som varnar allmänheten. Svenska Wikipedia har en aktuell artikel om ögonljus.

Vad är det för bluffmakaren som lurar pengar av godtrogna människor genom att sälja en produkt som är så farlig att den helt förbjudits ihttp://hansiwanbratt.wordpress.com/2010/07/04/forbjud-de-farliga-oronljusen/

• mamman mittilivet

Jag har använt öronljus själv och även använt det på båda mina barn. Jag valde att prova det istället för att spola öronen på ett av barnen som jag tycker inte alls känns speciellt bekvämt.
    Första gången vi använde det på min stora son fick vi ut massor av vax ur örat på honom och han kände själv skillnad.
    Man får tro precis vad man vill men för oss har de varit guld värda och jag har i många år alltid haft ett par liggandes hemma.
    Vad de förbjuder i USA har jag altid tagit med en nypa salt och när det gäller öronljus kan jag bara utgå från egna och andras erfarenheter.
    Se till så de är säkra och att du har vatten till hands bara. Gör det till en lugn och mysig stund, det blir ett väldigt rogivande småsprakande ljud i örat och mina barn har älskat det.
    Vi har i alla fall haft nytta av dem och använt dem många gånger. Lycka till TS :)

• sagström

Jag har redan googlat och hamnade som ett av topp alternativen på Hans Iwan Bratts sidan som Mercedez länkar till men tyckte att den kändes högst godtycklig, framför allt när man läser kommentarerna. Wikipedia litar jag i detta fall inte en sekund på, därmed inte sagt att Wiki skulle kunna stämma.

Jag har själv inte prövat ljusen och det är därför jag frågar här. Det finns ju ljus med ett stopp/plugg om jag förstått det rätt som ska hindra att att något droppar och jag tänker inte ens svara på en så löjlig fråga som om jag vill skada mitt barn.

Eftersom att jag alltid hört att man ska vara ytterst försiktig med att föra in saker i örat tänkte jag att detta kunde vara ett bra alternativ som i mina öron låter rätt logiskt. 

• Serafine 84
    mamman mittilivet skrev 2013-05-16 08:47:43 följande:
    Jag såg vaxet och jag kände på det, det är ganska lätt att känna igen :)
    Öronljusen producerar en vaxliknande massa när de smälter och därför är det lätt att missta sig att de har funkat. Öronljus ÄR bluff.
  • mamman mittilivet

Som sagt, alla får tro precis vad de vill. Jag har använt dem många gånger och sett olika resultat..
    Du behöver absolut inte tro mig men det var vax, jag var där och jag vet det :)

• NextUp

Vad är det för fel på Revaxör som man köper på Apoteket? Det känns säkrare.

• Serafine 84
    mamman mittilivet skrev 2013-05-16 11:45:08 följande:
    Som sagt, alla får tro precis vad de vill. Jag har använt dem många gånger och sett olika resultat..
    Du behöver absolut inte tro mig men det var vax, jag var där och jag vet det :)

Att du var där och såg "vaxet" talar inte emot det faktum att öronljusen själva producerar en vaxliknande massa, antagligen just för att lura användaren att de har fungerat.

Visst, alla får tro som de vill men om man ägnar sig åt vetenskap slipper man tro och gissningar... Då räcker det med fakta.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14979962

TS, var snäll och riskera inte skador på ditt barns öron. Ljusen gör mer skada än nytta och det finns effektiva metoder (Revaxör). 
  • Peo

Man ska inte stoppa in saker i örat som är mindre än en armbåge, det säger alla öronläkare! Fråga dem om du är osäker.

Svar på tråden Öronljus till barn?