• malar87

    Pricktest

    Jag ville ha ett pricktest på min stora tjej då jag misstänker att hon har någon mer allergi än bara björkpollen. men läkaren vägrade de för hon tyckte de va onödigt att sticka så mycket. Men med min och mannens bakgrund så tycker vi de vore bra för hon har ju ärvt någon allergi och vi vill ta de för att kunna förebygga bättre. Hur gör jag för att kunna gå vidare med detta? och varför vill inte läkaren för hon är ju ändå 6 år?

  • Svar på tråden Pricktest
  • Allergiexperten

    Hej! Allergitester ordineras av läkare utifrån den medicinska bedömningen som läkaren gör. När man gör allergitest söker man efter svar på symtom som patienten har. Har din dotter andra symtom förutom björkpollenallergi så kan ni diskutera detta med läkaren.
    Det viktiga är dock att komma ihåg att det spelar ingen roll hur  mycket man testar eftersom det är symtomen man behandlar när det gäller allergi. Dessutom kan man inte förebygga allergi genom testning. 
    Med det menar jag om ni har kraftiga allergier i familjen så bör ni i möjligaste mån undvika det som kan göra så ert barn blir allergiskt. Exempelvis om ni är allergiska mot pälsdjur bör ni inte skaffa sådana eftersom ert barn har ökad risk att utveckla pälsdjursallergi.
    Men man bör också veta att en del barn blir allergiska utan att ha allergiska föräldrar och andra barn blir inte allergiska trots att föräldrar har allergier. Immunförsvaret är komplicerat därför det läkare som beslutar vad som ska testas eftersom läkaren har mest medicinsk kunskap.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Pricktest