• Strawliq

Akut hjälp! Måste lämna katterna ensamma en natt!!

Jag har 3 underbara, lite för sällskapssjuka katter. Jag har aldrig lämnat dom ensamma över natten då de har speciella tider dom äter på och är så sällskapssjuka att jag helt enkelt inte har samvete till att lämna dom ensamma. Men nu är det så att jag måste lämna dom ensamma en natt. Kommer hem på tidig eftermiddag dagen efter. Dom har mattider på kvällen och det är att ge dom blötfoder vid 10 sen runt 12 får dom torrfoder över natten. Jag ska åka iväg halv 6 ikväll och undrar nu, HUR SKA JAG GÖRA ? Kan jag packa på dom med blötfoder innan jag åker plus torrfoder? Kommer dom klara sig till imorgon då? Snälla hjälp!'

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 16:05
    Tillägger att alla är inne katter'

• Svar på tråden Akut hjälp! Måste lämna katterna ensamma en natt!!
  • Tessa606

Självklart klarar de sig! Ge dem blötmat precis innan du åker och häll upp en skål torrfoder samtidigt, glöm inte några skålar med vatten och ren låda så klarar dig sig utan problem

• Dixie

klart de klarar sig - se till att det finns torrfoder och vatten. mina katter är ibland själv över natten - det går jättebra - fast de har ju inga fasta mattider, utan har bara torrfoder!

• Lilia

Det är inga problem alls. Se till att de har vatten så de klarar sig bara. Du kan ge mat innan du åker.

• IceJossan

Det går galant. Säkerligen kommer nån äta för mycket och nån få för lite, men det gör inte nånting över en enda natt bara. Det enda du kan vara orolig för är hur griniga katterna katterna kommer vara på dig för att ha lämnat dem ;) Mina bryr sig inte ett jota. En del blir riktigt plåstriga när matte/husse kommer hem för att "kompensera", en del blir besvikna/frustrerade och protestkissar nånstans där de inte borde, och vissa blir riktigt griniga när matte/husse väl kommit hem och vill inte veta av sina människor på nån dag eller två. Det visar sig hur dina reagerar ;)

• ForReal
    EnLitenSvamp skrev 2013-05-09 13:49:20 följande:
    Såklart du kan lämna katterna ensamma 1 dygn!! Vad tror du ska hända egentligen??

Fast ärligt talat så ett helt dygn är inte något jag skulle lämna mina katter om det inte var panik. Man lämnar ju inte sina barn ensamma så länge, samma med djur men visst finns undantagsfall.  

Säger sig självt om hennes katt aldrig är ensam om nätterna, att TS är orolig även om katten inte dör av det. Men för att besvara TS fråga så är det är klart att det går, och du kanske inte ens var borta ett dygn. Om du måste vara borta längre än "normalt" framöver så är det ju toppen om du kan låta en kattvakt komma och kika till kissen. Bara ett tips :)

• mice

Jag har ungefär samma situation, men det är en kisse som ska vara ensam från 10:30 fram tills nån gång sent på kvällen/natten. Har haft en klump i magen över detta, men blev lugnad över alla svar i den här tråden. Hoppas att skruttan inte blir allt för ledsen! 

• Joen16

Men det är ju 3 stycken katter, de har ju sällskap av varandra :) 
    Skulle inte oroa mig om jag vore du. 

• Kimona

En natt är ingen fara, det har vi gjort några gånger. Vatten och torrfoder och ren låda innan ni åker

Svar på tråden Akut hjälp! Måste lämna katterna ensamma en natt!!