• Anonym (Upprörd)

Han åker med exet och barnet på semester

Hej alla, behöver lite tips i en sannerligen klurig situation. Lite bakgrundsfakta; Min sambo och hans exfru (skilda sedan 2 år, hans val) har ett barn (min bonus då) som kräver väldigt mkt uppmärksamhet. Väldigt envis, full av energi och väldigt växlande humör. Fler än jag som undrar om h#n har ngn diagnos då de senaste månaderna haft möten med skolan och deras "resursteam". Bara det har sugit musten ur mig smått, alla möten, telefonsamtal dem emellan (snitt 5 gånger i veckan kanske) om vad som hänt i skolan på dagen. Sambon kommer hem efter lång dag på jobbet, ska fixa mat till barnet, underhålla, bada, samtidigt som jag, dum (och svartsjuk) som man är gnäller över att de ska på möte igen eller att de pratat 3 gånger under dagen. Svårt för oss att få "egentid" då de har lika mkt kontakt när det är hennes veckor. Jag är less på deras intensiva kontakt (händer även ibland att de äter middag med barnet eller att han skjutsar dem båda till diverse åtaganden, sällan dock) och han är less på min svartsjuka och allt gnäll. Nu senast för några dagar sedan hade han och barnet cyklar och hälsat på henne och fikat en timme. Bara det stör mig tyvärr. Till saken; det har som ni förstår varit väldigt jobbigt senaste månaderna och relationen har tagit ordentligt med stryk. Mitt i allt ville han prata efter jobbet häromveckan och släpper bomben "vi har bestämt att åka till Legoland med barnet". Fick förklarat att de skulle ha separata hotellrum och att det enbart var för barnets skull med allt jobbigt i skolan på sistone. Att han behövde ha båda sina föräldrar där och få lite lugn och ro, kärlek och uppskattning. Det tar jag fullt ut, självklart, men blev förbannad att han inte tagit upp detta med mig innan?! Det var dessutom hans förslag. Blev ett jäkla liv från mig såklart och till sist sa han "men följ med då" och självklart svarade jag. Inte alls sugen på att åka till Danmark med min kärlek, hans son och hans EX men känns alldeles för mysko att släppa iväg dom ensamma, som lilla lyckliga familjen liksom. Inte för att jag inte litar på honom men tycker det är ett väldigt udda beslut som JAG inte ska behöva stå ut med. Exet var dock inte alls pigg på att jag skulle med. Detta är på sensommarn så just nu har vi nått ett dödläge. Han bryr sig mkt om exet fortfarande så har inte vågat fråga hur allt blir, med tanke på att allt är ostadigt just nu så har jag en känsla av att han faktiskt skulle kunna vika sig för exet och be mig stanna hemma. :( Överreagerar jag...? Kan tillägga att vi varit tillsammans snart 2 år. Var delvis pga mig han ville skiljas.

• Svar på tråden Han åker med exet och barnet på semester
  • Trolle40

Superbra för barnet tycker jag

• Lilia

Jag tycker inte att du överreagerar. Själv hade jag blivit ännu mera upprörd. Det låter som att din sambo inte har kommit över sitt ex än och använder barnet som ursäkt för att få vara med henne. Jag tycker att du ska ta ett allvarligt snack med honom för det här är inte okej.

• Anonym (tänk om)

Det märks att det är en jobbig situation för dig, men tyvärr tror jag inte att dina känslor kan få komma i första hand här. Det är tydligt att detta barn kräver mycket tid och resurser just nu och det behöver båda sina föräldrar.

Jag tycker INTE du skall åka med på resan. Tanken var att skapa en trevlig situation för barnet med lugn och ro. Om du är med kommer sannolikt stämningen vara jobbigare eftersom ni tre vuxna inte kommer gå runt och skina som solar i varandras sällskap direkt. Försök lägga dina egna känslor åt sidan (du vill ju inte ens åka med, bara "vakta" din sambo.

Det kommer alltid finnas en historia mellan din sambo och hans ex. De behöver ha kontakt. Mer eller mindre i olika perioder. Du måste kunna acceptera detta, eller så blir det nog du som får ge upp denna familj. Tyvärr.
    Din svartsjuka medför självklart inget gott. Dina klagomål gör inte att din sambo spenderar mindre tid med dem eftersom han har sitt föräldraansvar kvar. De gör enbart att han ser dig som jobbig. Är det så du vill att han skall se dig? Jobbig, gnällig, svartsjuk? Eller stödjande? Ditt val.

Vill du ha honom kvar så måste du:
    1) Lita på honom. Han går inte tillbaka till sitt ex för att de har mycket att lösa tillsammans.
    2) Lägga band på din svartsjuka, annars kommer han tröttna på dig.

Svår situation! Du kan lösa det om du vill, men kanske inte precis på det sätt du vill. Han behöver ägna tid åt ex'et och sonen just nu.

• Anonym (camilla)

han kanske börjar ångra sig. Gräset var inte grönare på andra sidan...

• SupersurasunkSara

Om min man gjorde det skulle han finna att jag bytt lås och ställt hans saker utanför dörren när han kom tillbaka.

Man FRÅGAR sin partner om det är ok först. Man bestämmer inte över huvudet på denne. Och, om ens partner säger att nej, jag tycker inte det känns ok så åker man inte.

• Trolle40

Gäller det ens barn med problem som behöver båda sina föräldrar så gör man en sån sak, det är jätteviktigt för barnet i detta läget ! Man litar på den man älskar o då är det inget problem

• SupersurasunkSara
    Trolle40 skrev 2013-05-08 19:06:36 följande:
    Gäller det ens barn med problem som behöver båda sina föräldrar så gör man en sån sak, det är jätteviktigt för barnet i detta läget ! Man litar på den man älskar o då är det inget problem
    Det finns annat man kan göra än att åka på semester med sitt ex.
  • Trolle40

Men det är en bra grej att göra nått utöver det vanliga o byta miljö , vad har det för betydelse om dom gör nå annat än detta ? Dom umgås ju oavsett tillsammans med barnet

• Anonym (Tänk igenom)

Du har all rätt i världen att vara upprörd. Tycker inte att du ska följa med. Däremot tycker jag att du ska ta en ensam semester och fundera över om du verkligen vill leva som du gör nu. Orkar du leva och vara svartsjuk? Orkar du leva med att de spenderar mer tid att prata med varandra än vad din sambo spenderar med att prata med dig? Orkar du leva med ett barn som inte är ditt och som har så mycket problem? Är det så här du vill ha det? Du kan inte ändra på deras sätt att hantera situationen, du kan göra två saker, antingen helt ändra ditt eget sätt att tänka och bara tycka att all kontakt är toppen eller att gå din egen väg till ett förhållande där du inte tvingas in i rollen som svartsjuk gnällspik...

• SupersurasunkSara
    Trolle40 skrev 2013-05-08 19:11:49 följande:
    Men det är en bra grej att göra nått utöver det vanliga o byta miljö , vad har det för betydelse om dom gör nå annat än detta ? Dom umgås ju oavsett tillsammans med barnet
    Tja, min åsikt, är man skild så är man skild. Har sett för många barn må dåligt av föräldrar som gör så här och ändå inte blir ihop vilket ofta är barns innersta önskan länge efteråt, tom trots att en eller båda har nya partners sedan länge.
Svar på tråden Han åker med exet och barnet på semester