• Anonym (Rädd)

Datortomografi av huvudet - rädd - snälla hjälp!!

Hej där!

Min läkare har skrivit remiss till röntgen för datortomografi av mitt huvud, något som verkligen skrämmer mig och rädslan får mig samtidigt att skämmas. Har visserligen en underbar läkare på vc men skäms ändå för mycket för att ens nämna detta åt henne. Har tankar om att britsen ska gå för fort så jag skadas eller ändå värre, eller att jag ska få panikångest och tuppa av, att syret ska ta slut när jag ligger där och att jag inte ska kunna/våga säga till om det skulle hända. Mina närmaste har försökt lugna mig men de har inte varit med om datortomografi själva, tror det skulle lugna mig om någon här, som antingen varit med om det och/eller jobbar/jobbat med det kunde berätta om sina erfarenheter. Ska tillägga att jag har lite lätt klaustrofobi.

Vore jätteglad och otroligt tacksam för svar

• Svar på tråden Datortomografi av huvudet - rädd - snälla hjälp!!
  • Kjellgren

Berätta för sköterskorna att du är nervös. Britsen rör sig inte särskilt fort och heller inte särskilt långt. Själva undersökningen går däremot fort, i storleksordningen 10-15 sekunder. Det är som en stor badring du ska ligga i, inte ett rör och väldigt få blir klaustrofobiska (magnetkamera/MR tar längre tid och man ligger i ett "rör" - det tycker en del är lite jobbigt). Någon risk att syret ska ta slut finns alltså inte eftersom det är öppet på båda sidor. 

• Ann Cistrus

Ring din läkare som skrev remissen och be att få en lugnande tablett, typ Stesolid eller Sobril att ta en stund innan du ska in i apparaten om du är så orolig/benägen till panikångest. Jag har aldrig legat i maskinen själv men varit med vid många undersökningar då jag jobbar som anestesisjuksköterska. Ja, röret man åker in i kan säkert uppfattas som trångt men det fingen som helst risk att syret ska ta slut eftersom det är öppet i båda ändar. Ofta kan man kommunicera med den som sköter apparaten genom ett mikrofon-högtalarsystem och de kan se dig genom en glasruta, så det är ingen risk att de inte ska höra dig. Britsen körs ganska långsamt så risken att du ska skada dig är också liten. Det jag kan tänka mig kan bli jobbigt är att det är relativt trångt och att du måste ligga helt stilla medan de gör undersökningen. 

• Anonym (Varför?)

Många datortomografiundersökningar görs i onödan. Vad har du för symtom?

• Ann Cistrus
    YummyMami skrev 2013-05-08 18:55:52 följande:
    Och kontrastvätskan får dig att känna så som att du har pissat på dig, men det är inte något farligt. Bara läbbigt. 
    Just det, det glömde jag säga!
  • Queenie70

Hur ska syret ta slut när det är öppet ? Men det Är läskigt och klaustrofobiskt. Man sitter fastapänd med huvudet och kan inte röra sig eller ta sig ut. Du får välja im du vill ha musik i öronen för att stänga ute röntgenljudet, men jag valde bort det eftersom det minskade min känsla av kontroll. Du får även en ringknapp att ringa på om du skulle få panik. Du kan be personalen att tala med dig genom micken och hela tiden tala om hur lång tid de olika momenten tar och hur lång tid det är kvar om du tycker det hjälper. Men visst kräver det en viss självkontroll att stå ut därunne i röret.

• Queenie70

Blandar jag ihop undersökningar nu?Om det är den i "ringen" så är det inget klaustrofobiskt alls, men känslan av kontraatvätskan man får i underlivet är helt bisarr.

• Anonym (Rädd)

Tack så mycket för era svar, de värmer och lugnar mig!

Anonym (Varför?)

Jag har nervsmärta som ökat i styrka, har förekommit av och till sedan 2009 men är nu såpass jobbig och har spritt sig så att jag måste ta Gabapentin, som är särskild medicin mot nervsmärta, för att kunna stå ut. Läkaren på vc tror det är nerver i kläm i nacken men för att vara säker att det inte kommer från huvudet, vill hon ha till en röntgen av det.

• YummyMami
    Queenie70 skrev 2013-05-08 19:00:11 följande:
    Blandar jag ihop undersökningar nu?Om det är den i "ringen" så är det inget klaustrofobiskt alls, men känslan av kontraatvätskan man får i underlivet är helt bisarr.
    Tror de är samma undersökning, man är i en stor stillagående torktummlare och man har pissat på sig... typ.. 
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Kjellgren
    Queenie70 skrev 2013-05-08 18:57:40 följande:
    Hur ska syret ta slut när det är öppet ? Men det Är läskigt och klaustrofobiskt. Man sitter fastapänd med huvudet och kan inte röra sig eller ta sig ut. Du får välja im du vill ha musik i öronen för att stänga ute röntgenljudet, men jag valde bort det eftersom det minskade min känsla av kontroll. Du får även en ringknapp att ringa på om du skulle få panik. Du kan be personalen att tala med dig genom micken och hela tiden tala om hur lång tid de olika momenten tar och hur lång tid det är kvar om du tycker det hjälper. Men visst kräver det en viss självkontroll att stå ut därunne i röret.
    Det du beskriver är en magnetkameraundersökning, då knackar det och tjuter, patienten har hörselkåpor och undersökningen tar betydligt längre tid - 30-60 min om man ska undersöka huvudet. En datortomografiundersökning av huvudet går så snabbt att man inte ens hinner lyssna på musik.

En datortomograf och en magnetkamera liknar varandra men magnetkameran har ett längre rör och är i allmänhet trängre än "badringen" i en datortomograf. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-05-08 19:01:15 följande:
    Tack så mycket för era svar, de värmer och lugnar mig!

Anonym (Varför?)

Jag har nervsmärta som ökat i styrka, har förekommit av och till sedan 2009 men är nu såpass jobbig och har spritt sig så att jag måste ta Gabapentin, som är särskild medicin mot nervsmärta, för att kunna stå ut. Läkaren på vc tror det är nerver i kläm i nacken men för att vara säker att det inte kommer från huvudet, vill hon ha till en röntgen av det.
    Med tanke på strålningen hade jag undersökt om det gick att kolla samma sak med magnetkamera i stället. Fast det är klart, den undersökningen är ju mer instängd i ett rör...
Svar på tråden Datortomografi av huvudet - rädd - snälla hjälp!!