• Anonym (förvirrad)

Försäkringskassan

Hej 

Jag är helt förvirrad angående hur jag ska göra med föräldrapenningen.

Får man 80 % av sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI) under hela tiden då man är föräldraledig?

Alltså, om jag tar min mans dagar som jag har rätt till, får jag utbetald även då?

Hur många dagar totalt kan jag få betald ledighet? ( medräknad min mans dagar )

Fattar nada!

Ps, ska ta kontakt med em efter helgen ... men om någon vet nu redan skulle jag bli glad

• Svar på tråden Försäkringskassan
  • Anonym (FK)

Ni har 480 dagar totalt, 240 var. Av dessa är 90 dagar lägstanivå, och 390 SGI-dagar.

60 av dem kan ni inte ge till varandra (och dessa 60 är SGI dagar).

En av er kan alltså ge bort 240-60=180 dagar till den andra.

Då har ni 420 respektive 60 dagar var.

Den som har 420 dagar har 330 SGI-dagar och 90 lägstanivådagar.
    Den som har 60 dagar har 60 SGI-dagar.

• Anonym (förvirrad)

Tack {#emotions_dlg.flower}

En dum fråga kanske men hur många dagar räknar FK en arbetsvecka som, är det 5 eller är det 7?
    När man får utbetalning från dem räknar de ju bort 2 dagar i veckan om man är exempelvis sjukskriven. 

Och om man inte jobbat så får man inget utbetald alls på sina SGI dagar, om man skänker bort sina andra dagar?

• Anonym (FK)

Efter att barnet är 1 år måste man antingen jobba 5 dagar/v eller ta ut föräldrapenning 5 dagar/v eller tex jobba 4 dagar och ta föräldrapenning 1 dag för att behålla sin SGI.
    Dvs, de räknar med 5 dagars arbetsvecka.

Innan barnet är 1 år spelar det inte FK någon roll hur många dagar per vecka du tar ut. Det avgörs bara av dig själv och din ekonomi. Du kan ta ut allt från en del av 1 dag till 7 hela dagar.

Om man inte har jobbat (ingen SGI) så får man ersättning på grundnivå, dvs 225 kronor per dag (jag tror att detta gäller alla dina SGI dagar, men ev bara de första 180 dagarna). Lägstanivådagarna ger ersättning 180 kronor per dag oavsett om man jobbat eller inte.

• Anonym (förvirrad)

Äntligen har jag förstått detta,  tror jag ;)  Tusen tack !!! Hjärta

• Anonym (?)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-05-08 20:02:30 följande:
    En dum fråga kanske men hur många dagar räknar FK en arbetsvecka som, är det 5 eller är det 7?
    När man får utbetalning från dem räknar de ju bort 2 dagar i veckan om man är exempelvis sjukskriven. 
    Det är ingen dum fråga. Som föregående skrev så räcker det att ta fem fp-dagar för att skydda SGIn (fram till barnets ettårsdag finns ett skydd oavsett hur många dagar du tar ut) men för att få full kompensation (dvs 80% av din SGI) så måste du ta ut 7 dagar. En ekonomisk fråga således. Det jag dock inte förstår är hur du menar att FK räknar bort två dagar när du är sjukskriven? Så är det inte
Svar på tråden Försäkringskassan