• Anonym (Nojiga jag)

Dålig andedräkt eller lukta alkohol på grund av högt blodsocker?

Har haft diabetes i många år och har aldrig riktigt fått ordning på den och även till viss del pga att jag inte riktigt sköter den som jag borde heller, vilket jag vet jag såklart måste skärpa till mig med.

Men i alla fall, jag har fått någon noja den sista tiden då jag har högt blodsocker. Har hört man kan lukta aceton, men vad menas med att lukta aceton, luktar man som om man druckit alkohol då eller? Jag blir lite nojig att folk ska tro att man har druckit när man i själva verket har högt blodsocker, eller att jag ska ha extremt dålig andedräkt vilket gör att jag käkar en jävla massa tuggummin. För att tillägga kan jag ju säga angående att lukta alkohol att jag aldrig dricker mer än max 2 öl på en helg och that´s it. Men det vet ju inte andra.

Känns som en smått irriterande noja...

Jag har ju svårt att faktiskt känna själv hur jag luktar i munnen vid högt blodsocker, överhuvudtaget får jag problem med luktsinnet vid högt blodsocker och jag kan ofta bara känna en stark ospecifik lukt pga sockret.

Någon som vet hur det är det här med högt blodsocker och andedräkt?

• Svar på tråden Dålig andedräkt eller lukta alkohol på grund av högt blodsocker?
  • Lucefera

Tyvärr så stämmer det att man får en acetonliknande lukt vid högt blodsocker..
    Luktar lite som en blandning av alkohol och vanlig aceton.
    Vet dock inte om de är själva andedräkten som luktar eller om de är kroppen som utsöndrar.
    Har inte själv diabetes men båda mina mindre syskon har det och känner igen lukten väl.

Enda som hjälper är att ha koll på sockret och inte ligga högt! 

• Clotilda

Det enda jag känner till är ketosandedräkt som beskrivs så, men ketos hamnar man ju i när man haft lågt blodsocker ett tag. Har inte hört att det ska sitta ihop med högt blodsocker.

• Anonym (Cilla)
    Clotilda skrev 2013-05-08 21:47:59 följande:
    Det enda jag känner till är ketosandedräkt som beskrivs så, men ketos hamnar man ju i när man haft lågt blodsocker ett tag. Har inte hört att det ska sitta ihop med högt blodsocker.
    tvärtom Glad högt e de, däremot kan du få liiite liiite om du skippar kolhydrater men de e en helt annan grej
  • Clotilda

Jaha, jag tror jag fattar. Det finns ju ett annat slags ketos som man kan hamna i om man är diabetiker som alltså måste handla om för högt blodsocker. För icke-diabetiker kan man få en liknande andedräkt av exempelvis lågkolhydratkost eller svält. Sorry att jag for med osanning.

• Jesper f

Jag har också diabetes, och upplever nån gång den där metanol smaken/doften, men inte skulle jag vilja påstå att den är som alkohol doft som så. Den är ganska "egen". Men för mig ska jag upp i ganska rejäla värden när den doften ska komma. I princip över 20, och det har du väll ändå inte så ofta, om du sköter dig själv med insulinet. Du kan alltid justera pennan, eller ta en extra skvätt korttids insulin, om du misstänker att du "fuskat" för mycket. För brukar en 6-8 extra enheter vara utmärkt, såsom tex på fredagseftermiddagarna då vi på jobbet fikar med fikabröd å kaffe på jobbet. Jag vill ha socker i mitt kaffe, så tar ett par bitar, plus att jag äter kaffebrödet ( so kill me... ), pluttar i mig lite extra insulin, så är jag på banan igen. Problemet med din diabetes, är när du börja rutka på dina måltider, och äter dom olika tider, eller inte äter ordentligt. Därför att du kan aldrig "svänga" lika duktigt med ett penn-insulin som ett naturligt, eftersom det är framodlat. Det är antingen så starkt eller svagt som det är. Därför går det inte riktigt att jämföra med det kroppsegna. Men tur att det finns, annars skulle vi dö allihopa. Fuska får man, men i måttlig mängd... och så länge man äter BRA kost, REGELBUNDET, klarar man fusk ganska bra.

Men mitt tipps till dig, om du har svajjigt socker, lägg av med alkoholen, så får du genast mycket lättare att justera ditt socker, även om det inte är några mängder alohol som så. Men det påverkar sockret något enormt. Värre än godis. Och bara jobbigt och slitsamt sen att behöva efterjustera.

• Anonym (Cilla)
    Clotilda skrev 2013-05-08 22:05:57 följande:
    Jaha, jag tror jag fattar. Det finns ju ett annat slags ketos som man kan hamna i om man är diabetiker som alltså måste handla om för högt blodsocker. För icke-diabetiker kan man få en liknande andedräkt av exempelvis lågkolhydratkost eller svält. Sorry att jag for med osanning.
    Tja jo, en icke-diabetiker kan ju nog förstås också få ketos-andedräkten av lågt så osanning var det ju inte Glad
  • Anonym (Nojiga jag)

Okej. Jo tyvärr har jag ju högt blodsocker flera ggr per dag men ja det blir en hel del slarv och har inga ordentliga rutiner förutom på frukosten och middagen. Alkohol dricker jag ju som sagt knappt och att jag ibland dricker 2 öl på en hel helg är ju knappast det stora problemet, det kan jag fixa lätt med insulinet. Problemet är ju att jag äter för dåligt och för fel. Måste bara komma till skott någon jäkla gång och börja sköta mig ordentligt. Lever ett rätt stressigt liv där jag aldrig har tid att sitta ner och ta det lugnt, vilket gör att jag själv tar insulin så jag ligger lite högre i socker för att undvik känningar. Jättedumt jag vet.. Nej nu får det bli skärpning snart, har levt med superdålig värden allt för länge nu..

Svar på tråden Dålig andedräkt eller lukta alkohol på grund av högt blodsocker?