• limfi

Vad gör man i Stockholm med barn?

Vi åker till Stockholm i början på Juli och nu när vi sitter och planerar för vilka aktiviteter vi ska göra så blir det samma, samma som vi alltid gör. Jag vill få tips på vart man går/åker när man har en 4,5 åring.  Vi har varit på Skansen, Aquaria, Junibacken och Gröna Lund redan och nu vill jag hitta på nåt nytt kul. 

Så ge mig tips på vad man kan göra i Stockholm med barn? Finns det nåt äventyrsbad eller nåt annat mysigt?
    Idétorka...

• Svar på tråden Vad gör man i Stockholm med barn?
  • vinnarn

Åh, det finns massor av kul att göra. Här är några tips:

* Spårvägsmuséet (för barn som gillar tåg)
    * Musikmuséet (för barn som tycker att plinka-plonka-dunka på instrument av allehanda slag är kul - vuxna också)
    * Åk hissen utanpå Globen (för bra utsikt)
    * Åk upp i Kaknästornet (för ännu bättre utsikt!)
    * Tekniska muséet (alltid något kul där, rätt dyrt dock för en familj)
    * Polismuséet (kanske för något äldre barn, men om man bara går till entréområdet kan man leka i en polisbil och bygga kuliga vägar att köra bilar på - gratis)
    * Idrottsmuséet (massor med nostalgi för föräldrar - finns en hel avdelning för barn där de kan testa olika grejer, spela spel, prova lite idrotts-science-prylar, etc)
    * Tom Tits Experiment (Södertälje, upptäckarglädje för alla åldrar!)
    * Eriksdalsbadet (äventyrsbad)
    * Sydpoolen (Södertälje, äventyrsbad)
    * Porslinsmuséet i Gustavsberg (låter kanske inte så hippt, men man kan åka båt dit från Stockholm och måla sitt eget porslin - väldigt roligt att göra som barn (och vuxen) och man får med sig grejerna hem efter en dag)
    * Ta båten till Fjäderholmarna (finns en massa skoj att se på där, inte specifikt för barn bara men att åka båt är ju alltid skoj)
    * Ta och åk med de kommunala färdmedlen. (När min son var ca 3-4 år kunde vi spendera en halvdag eller så bara med att åka buss-tunnelbana-tvärbana. Han älskar bilar, båtar, flygplan, etc. Rekommenderad rutt: Ta en innerstadsbuss till lämplig tunnebanestation, t.ex. Odenplan, Slussen, etc - åk sedan tunnelbana till Gullmarsplan - ta Tvärbanan till Alvik - åk tunnelbanan tillbaka till stan, kliv av någonstans där spårvagnen går och ta den ut till Djurgården. Då får ni en roligare väg till allt annat som ni normalt besöker ändå!)

Jaa, det var vad jag kom på nu i en hast. Annars rekommenderas sajten alltomstockholm.se där man kan hitta det mesta och det bästa.

• Stjärnstoft

Om du har en iPhone (troligen finns det för android också) och söker på Sthlm dyker det upp flera appar med bra tips på aktiviteter med barn i Sthlm.

• limfi

Tack för tipsen Vinnarn!
    Karln var lite sugen på att åka utanpå Globen, jag är nog för feg för just den.
    Vilket av äventyrsbaden tycker du är bäst?
    Tekniska muséet lät ju lite intressant också. Eller är det Naturhistoriska jag tänker på?

• limfi

Ska kolla upp det där med aplarna, det kanske finns nåt kul!

• vinnarn
    limfi skrev 2013-05-09 15:30:20 följande:
    Tack för tipsen Vinnarn!
    Karln var lite sugen på att åka utanpå Globen, jag är nog för feg för just den.
    Vilket av äventyrsbaden tycker du är bäst?
    Tekniska muséet lät ju lite intressant också. Eller är det Naturhistoriska jag tänker på?

Åh, glömde Naturhistoriska! Se en film på Cosmonova, det är toppen. Kolla på dinosaurieutställningen också, mm.

Sydpoolen var det allra första, har inte varit där på länge nu. Åk bara dit om du ska besöka Tom Tits samma dag, annars är Eriksdalsbadet nog bättre. 
  • Mimmi77

Barn i stan har en bra sida med massor av kul att göra! Den finns också som app.

Svar på tråden Vad gör man i Stockholm med barn?