• cazh82

Westie eller Malteser?

Vänder mig till denna forumsdel eftersom ni säkert har bättre koll än mig. Har till hösten planerat att skaffa hund, alltid drömt om det men det är först nu det skulle fungera i mitt liv.

Vill ha en liten hund med risk för att det kan verka töntigt, hade först en tanke på fransk bulldogg men en hundvan vän avrådde mig pga många sjukdomar tillhörande rasen.

Vill kunna aktivera den, är nu inne på antingen en westie eller malteser. Har läst på lite om båda, men vilken rekommenderar ni för kan inte bestämma mig? Tack på förhand.

• Svar på tråden Westie eller Malteser?
  • Themis

Min mamma har haft en Westie och de är väldigt trevliga hundar, måste jag säga. Lagom stora och smarta som få.

(Jag tycker inte om hundar i allmänhet så det är högt beröm från mig )

Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • cazh82

Kul och höra, jag tycker att de verkar helmysiga. Och inte för små heller, det gnälls om det på hemmaplan.

Themis skrev 2013-05-09 14:18:29 följande:
    Min mamma har haft en Westie och de är väldigt trevliga hundar, måste jag säga. Lagom stora och smarta som få.

(Jag tycker inte om hundar i allmänhet så det är högt beröm från mig )

• cazh82

Som följdfråga, vilken fungerar bäst som familjehund? Är det någon av dessa som räknas som "lynnigare"?

• Dexter dot com

Westie är ju en terrier med allt vad det innebär men gillar man terrierlynnet så är det en trevlig ras.
    Personligen föredrar jag Maltesen då den är mjukare och mer följsam.

• cazh82

Den är det va? Jag har mest varit inne i just malteser från början just för att de jag har träffat är väldigt mjuka i lynnet. Men är det en enmanshund?

Dexter dot com skrev 2013-05-09 15:39:03 följande:
    Westie är ju en terrier med allt vad det innebär men gillar man terrierlynnet så är det en trevlig ras.

Personligen föredrar jag Maltesen då den är mjukare och mer följsam.

• cazh82

Glömde fråga, hur är terriers då?

• Dexter dot com

Jag upplever terriers som hårdare mentalt,envisare och mer självständiga. Svårmotiverade om dom inte vill. Triggas igång rätt lätt. Mao mer svårtränade med mer skärpa.

Har bara träffat Malteser som varit sociala och glada i allt,både folk och fä. Absolut inga reserverade enmanshundar. Will to please och lättlärda.

• cazh82
    Dexter dot com skrev 2013-05-09 19:58:42 följande:
    Jag upplever terriers som hårdare mentalt,envisare och mer självständiga. Svårmotiverade om dom inte vill. Triggas igång rätt lätt. Mao mer svårtränade med mer skärpa.

Har bara träffat Malteser som varit sociala och glada i allt,både folk och fä. Absolut inga reserverade enmanshundar. Will to please och lättlärda.
    Lite humor, låter som att en terrier är som mig som person. Kanske just därför en snäll malteser funkar bättre?
  • Dexter dot com
    cazh82 skrev 2013-05-09 22:08:43 följande:
    Lite humor, låter som att en terrier är som mig som person. Kanske just därför en snäll malteser funkar bättre?
    Haha, jag är också en terrierpersonlighet men har valt den enklare vägen med hund som inte är så hårdhudad som jag :)
    Har du kollat på Bichon Havanais? Också en trevlig sällskapsras.
  • cazh82
    Dexter dot com skrev 2013-05-09 22:39:22 följande:
    Haha, jag är också en terrierpersonlighet men har valt den enklare vägen med hund som inte är så hårdhudad som jag :)
    Har du kollat på Bichon Havanais? Också en trevlig sällskapsras.
    Varit en ras som jag spanat in också, vet ni bra uppfödare?
Svar på tråden Westie eller Malteser?