• Tinzu

    S-Progesteronvärdet.

    Jag har tagit ett blodprov för att kolla ägglossningen då all min PMS försvunnit efter en ofostrig graviditet i början av året, och jag har tydligen haft problem med ordentlig ägglossning innan, vilket jag inte fick reda på förrän vi började med IVF för ett år sen. Så jag var orolig då att jag fått problem med den igen, svaret har kommit och det står att värdet visade på 28, vad innebär det? det står i brevet att det var en helt normal ägglossning, men är det på gränsen till dåligt eller är det helt normalt? jag har fått så dålig info under våran utredning så jag litar inte riktigt på läkarna

  • Svar på tråden S-Progesteronvärdet.
  • Blingbling

    Nu är jag ingen expert på området, men progesteron är ett hormon som behövs för att man ska kunna behålla en graviditet, så långt är det iaf säkert. När man frågar läkare säger de att har man ett värde mellan 7-80 så är det "normalt". Jag har fått reda på att en barnmorska som forskat i ämnet har kommit fram till att man bör ha ett värde som ligger mellan 63-90 för att allt ska kunna förlöpa bra...så mitt värde på 24 känns ju inte helt ok och det kan vara förklaringen till mina missfall som jag haft. Men nu har jag fått progesteron utskrivet som jag ska ta nästa gång jag blir gravid. Men progesteronvärdet visar inte hur bra ägglossning man har, då är det AMH- och FSH värdet man kollar istället...men det har du säkert koll på

  • Nin
    Tinzu skrev 2013-05-09 14:19:47 följande:
    Jag har tagit ett blodprov för att kolla ägglossningen då all min PMS försvunnit efter en ofostrig graviditet i början av året, och jag har tydligen haft problem med ordentlig ägglossning innan, vilket jag inte fick reda på förrän vi började med IVF för ett år sen. Så jag var orolig då att jag fått problem med den igen, svaret har kommit och det står att värdet visade på 28, vad innebär det? det står i brevet att det var en helt normal ägglossning, men är det på gränsen till dåligt eller är det helt normalt? jag har fått så dålig info under våran utredning så jag litar inte riktigt på läkarna

    Hej Tinzu!

    På vilken dag i cirkeln fick du lämna blodprov?
    Jag fick mitt svar idag, mitt värde låg på 75 nmol/l (tydligen haft äl men älstickan visade annat).

    Ps jag litar inte heller på läkarna ;/    
Svar på tråden S-Progesteronvärdet.