• LindaMamman

Vart hittar jag säkert fårskinn?

Är det någon som vet vart man kan köpa/beställa säkert fårskinn för bäbisar? Ikeas m fl är ju mer tänkt som mattor och behandlade med massa giftiga kemikalier, men det ska finnas något som är just för spädbarn att ligga på. Vart hittar jag dessa?

• Svar på tråden Vart hittar jag säkert fårskinn?
  • Philippa

Barnens hus, Babyproffs etc etc....

• mandelblomma

Om du kollar på många ekologiska eller närproducerade lammgårdar kan du ofta köpa direkt av dem. Jättefina i svart eller grått med mjuka fina lockar. Babybehandlade.
    Sköna både på sommar och vinter.
    Älskar våra!

• sötare

Sen går det att köpa på ikea och lämna in dem för specialtvätt så att man får bort kemikalierna 

• mandelblomma
    sötare skrev 2013-05-10 08:28:12 följande:
    Sen går det att köpa på ikea och lämna in dem för specialtvätt så att man får bort kemikalierna 
    fast det är väl långt i från såna där gosig bebissksinn som är skön att ligga på vinter som sommar i naturmaterial?
  • sötare
    mandelblomma skrev 2013-05-10 08:49:50 följande:
    fast det är väl långt i från såna där gosig bebissksinn som är skön att ligga på vinter som sommar i naturmaterial?
    nu vet jag inte längre om de är fusk på ikea men ett äkta fårskinn är ju fortfarande detsamma som man köper i babyaffärer bara det att de e behandlade med e massa kemikalier 

• 1978

Man får inte bort "kemikalierna" genom att tvätta. Industriellt garvade skinn behandlas vanligen med krom, som om man har otur kan vara allergiframkallande (krom-nickel-allergi).

Vegetabiliskt garvade skinn innehåller inte krom. Jag tror att de har sådana på Bölebyns garveri. Det finns fler som gör dem också. Ullcentrum Öland har oftast sådana inne.

De vegetsbiliskt garvade pälsskinnen kan generellt inte maskintvättas, men ull är ett naturligt smutsavvisande material och behöver oftast bara vädras, eventuellt torkas av.

• sötare
    1978 skrev 2013-05-10 10:01:24 följande:
    Man får inte bort "kemikalierna" genom att tvätta. Industriellt garvade skinn behandlas vanligen med krom, som om man har otur kan vara allergiframkallande (krom-nickel-allergi).

Vegetabiliskt garvade skinn innehåller inte krom. Jag tror att de har sådana på Bölebyns garveri. Det finns fler som gör dem också. Ullcentrum Öland har oftast sådana inne.

De vegetsbiliskt garvade pälsskinnen kan generellt inte maskintvättas, men ull är ett naturligt smutsavvisande material och behöver oftast bara vädras, eventuellt torkas av.
    när jag skrev tvätta så meade jag ite vanlig tvätt jag skrev att man skulle lämna in den.

Sen håller jag med om allt annat du skrev

• mandelblomma
    sötare skrev 2013-05-10 10:11:01 följande:
    när jag skrev tvätta så meade jag ite vanlig tvätt jag skrev att man skulle lämna in den.

Sen håller jag med om allt annat du skrev

då är det nog både billigare och bättre att lägga några hundra till från början och köpa riktiga lammskinn för bebisar Solig
Svar på tråden Vart hittar jag säkert fårskinn?