• Kentgbg

klander av testamente

Min Mor skrev testamente där hon testamenterade allt till min far. Nu vill jag klandra det testamentet och undrar vilken orsak jag skall ange på klander blanketten  Kan tillägga att jag är enda bröstarvinge och mina föräldrar var gifta. Vad jag har förstått så måste jag klandra testamentet för att säkert få ut min laglott. Min far är en stor egoist kan även tilläggas.

• Svar på tråden klander av testamente
  • Pirum

Jag tror tyvärr inte du kommer att lyckas. Makar ärver varandra enligt ÄB 3:1 Du får ut vad som ev finns kvar när din far går bort. 

Testamentet ändrar ingenting i det här fallet.  

• Kentgbg

Som det är nu när han ärver med testamente så kan min far även testamentera bort allt vilket han kommer att göra. Det vill jag undvika.

• Pirum

Nu förstår jag ditt problem. Jag tror att det räcker om du skriver att du är bröstarvinge och att  testamentet kränker din laglott.  

• Mandel
    Kentgbg skrev 2013-05-09 19:04:55 följande:

Som det är nu när han ärver med testamente så kan min far även testamentera bort allt vilket han kommer att göra. Det vill jag undvika.

Han kan bara testamentera bort hälften.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kentgbg

Om jag har förstått er korrekt så bör jag väl klandra testamentet. Kan tillägga att jag har en halvbror på min fars sida.

Svar på tråden klander av testamente