• h4nnaaa

Kraftig blödning tidigt i graviditeten

Väntar barn nummer två och är just nu i v.8
    För ungefär 3 veckor sedan kom en liten blödning när jag gick på toaletten på morgonen. Jag pratade med BM som tyckte att det lät som en vanlig mindre blödning som kan uppstå när man egentligen skulle ha haft mens. Följande två dagarna kom det få, små rosa flytningar.
    Jag var ändå orolig för missfall men bm försäkrade mig om att missfall är som en "rikligare mens" och att man kan ha smärtor.

Imorse när jag gick på toa och hade kissat färdigt tittade jag ner i toaletten för att torka mig och såg att det var blod ÖVERALLT. Jag förstod direkt vad som var fel då det bara fortsatte att rinna blod. I full gråt ringde jag mottagningen nere på sjukhemmet då det är röd dag idag och vår lilla vårdcentral i byn har stängt.
    Dom tyckte att det lät som missfall och skulle ringa till jourläkaren på närmsta vårdcentral och ringa upp direkt dom rådgjort med honom.

Efter att ha suttit på toa med blodet rinnandes i kanske 5 minuter så torkade jag mig och en liten klump kom ut.
    I ungefär 5 minuter till fortsatte blodet att droppa, jag torkade mig en sista gång och det kom ut lite levrat blod, sedan slutade det. 

Jourläkaren skickade oss vidare till det stora sjukhuset 23 mil bort för ultraljud då det inte finns någon sån utrustning här. Vi skulle få försäkra oss om att det var ett missfall och se om det fanns kvar några rester.

Väl framme visade ultraljudet en liten bebis med pickande hjärta och allt såg normalt ut. Läkaren försäkrade oss om att allt var som det skulle och att det är vanligt att man kan "blöda lite" under graviditeten. Jag berättade om den tidigare lilla blödningen samt att det var väldigt mycket blod nu. Ungefär 2-3 ggr mer blod än en vanlig mens. Men han var inte allt för pratsam och förklarade bara att allt var i sin ordning. Vi fick däremot datumet för bf ändrat, så jag är i vecka 6+5 idag.

Jag vet att man inte ska tänka allt för mycket, men är det här verkligen normalt? Någon som varit med om stora blödningar som ändå varit "helt normalt" och haft en fortsatt bra graviditet?
    Jag har själv en teori om att det kan ha varit två foster varav jag fick missfall med det ena. Det har nämligen hänt med min svärmor och hon födde sedan bara ett fullgånget barn.
    Någon som varit med om nåt sånt?
    Kan helt enkelt inte släppa min oro att något ska gå fel längre fram i graviditeten.
    Tillägger att min första graviditet inte hade några som helst komplikationer!

• Svar på tråden Kraftig blödning tidigt i graviditeten
  • Cupcake2012

Det kan ha varit en tvillinggraviditet och ena som kom ut. Hoppas att allt fortskrider som det ska. Kram

• Bara

Om du blödde så kraftigt under så kort tid så kan de ju vara något blodkärl som brustit.Vid missfall blöder man väl oftast längre.

• Cham

Hej ser att det va några år sen det hände, hur gick det för dig? Är i exakt samma situation just nu men lite små dragningar nere i magen...

Svar på tråden Kraftig blödning tidigt i graviditeten