• Syster yster lyster

4 månader. Trött mamma...

Nu har lillebror blivit 4 månader. Det går framåt, nu kan vi sedan någon vecka natta honom i sängen och jag smitr upp. Skönt med lite egentid till slut. 
    Men - nu börjar mina ork-depåer ta slut.
    Han har sovit som bebisar gör sedan han föddes, och jag antar han är i ökningsperiod eller så nu - men jag pallar inte mer.

Jag helammar (och avskyr det), han vägrar flaska. Har enorma slagskeppsmodell-tuttar så det är lite krångligt. Vänster bröst måste jag sitta upp för att kunna amma. Höger kan jag ligga, men måste hålla i det under amning, dvs jag måste vara vaken och får dessutom groteskt ont i handled och fingrar. Varje amning är jag alltså vaken.

Natten i natt såg ut såhär.

18.45-20.30 Ammar och söver
    21.30-22.20 Vaknar och ammar. 
    00.00-00.30 Bökar. Han är halvvaken. Liggammar ena sidan (spelar ingen roll om jag ammar dubbelt, ändrar inte sömnen)
    02.10-03.20 Ammar båda sidor. Bajsar. Ammar igen efter byte.
    04.00-?? Liggammar.
    05.00 Han vill gå upp för dagen.
    05.30 kommer storebror uppklivandes och friden är slut.

Jag mäktar inte med mer! Till det kommer att pojken är så trött på dagen att jag försöker söva honom mest hela tiden, och han är gnällig hela tiden. Blä!!! Brösten är konstant ömma efter all amning.

Finns det tips att få? Jag är väldigt trött nu... 

• Svar på tråden 4 månader. Trött mamma...
  • honeybee78

Tyvärr inget tips för det är samma här... Mitt mantra är "det bli bättre". Jag har varit uppe sedan 01:30 (gäsp) och lillen totalvägrade allt annat än att sova i min famn. När jag äntligen lyckades lägga ned lillen vaknade 5-åringen och ville leka med lego (05:30!) och nu hör jag att 3-åringen vaknat också. Ha en trevlig dag iallafall! Kram

• Ripper500

Det vi fått göra med båda sönerna som ammade jämt var att koppmata.

Ammning max 10 min per bröst därefter ersättning med kopp. Råd fr bvc.

Sedan fick vi även börja med napp.

Men vi fick kämpa med vakna nätter i 9 månader på båda sönerna. Men nu sover de gott varje natt och äter inget nattetid.

• Syster yster lyster

Ja, än så länge skiner solen här iallafall...

Och visst, det blir bättre. Jag vet ju det egentligen. Det får gärna bli bättre i natt Glad
    Hoppas du överlever dagen också, och lyckas behålla tålamodet.

Kram! 

• Syster yster lyster

Napp är ingen hit om man säger så, men koppmatning har jag inte ens tänkt på. Det kanske vore något att prova. Börjar bli desperat...

• Flickan och kråkan

Kan det vara så att du kämpar för mycket med att få honom att sova dagtid? När jag ser ditt natt"schema" så reagerar jag inte alls på antalet uppvak, utan snarare på att de är så långa. Båda mina har vaknat jätteofta för nattamning i den åldern, men inte hållt på så länge. Han verkar inte trött om han ammar uppemot en timme vid varje uppvak och sedan gör morgon vid 05. Har ni vänt lite på dygnet?

• Syster yster lyster
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-10 07:33:34 följande:
    Kan det vara så att du kämpar för mycket med att få honom att sova dagtid? När jag ser ditt natt"schema" så reagerar jag inte alls på antalet uppvak, utan snarare på att de är så långa. Båda mina har vaknat jätteofta för nattamning i den åldern, men inte hållt på så länge. Han verkar inte trött om han ammar uppemot en timme vid varje uppvak och sedan gör morgon vid 05. Har ni vänt lite på dygnet?

Tack för input. Vi har fastant i ond cirkel och det behövs lite tips utifrån för att komma ut tror jag.
    Dagtid sover han 3-4 ggr, 30-45 min.  Det är mao mycket vakentid på dagen.

Nattetid så tror jag inte han är vaken så länge som en timme. Jag är vaken eftersom han snuttar, men han är halvsovande/helsovande. Inatt vaknade han ordentligt i samband med blöjbytet, annars tror jag knappt han var mer än halvsovande. Hade jag också kunnat sova mig igenom amningarna hade allt varit frid och fröjd, men det funkar ju inte.
    Försöker jag dra loss bröstet när han halvslumrar vaknar han och all börjar om.  
  • Syster yster lyster
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-10 07:33:34 följande:

Och för att tillägga - antalet uppvak är helt ok. Så har det varit hela tiden. Förut var de kortare och natten höll på till 7 med samma antal uppvak. Bekymret är att min sömntid förkortats och det funkar inte.
  • Flickan och kråkan
    Syster yster lyster skrev 2013-05-10 07:42:50 följande:
    Tack för input. Vi har fastant i ond cirkel och det behövs lite tips utifrån för att komma ut tror jag.
    Dagtid sover han 3-4 ggr, 30-45 min.  Det är mao mycket vakentid på dagen.

Nattetid så tror jag inte han är vaken så länge som en timme. Jag är vaken eftersom han snuttar, men han är halvsovande/helsovande. Inatt vaknade han ordentligt i samband med blöjbytet, annars tror jag knappt han var mer än halvsovande. Hade jag också kunnat sova mig igenom amningarna hade allt varit frid och fröjd, men det funkar ju inte.
    Försöker jag dra loss bröstet när han halvslumrar vaknar han och all börjar om.  
    Ah, jobbigt! Det var bara en tanke.

Jag hamnade i den sitsen med yngsta.....att han bokstavligen enbart kunde sova med bröstet i munnen. Jag kan inte heller sova ammandes. Så fort jag rörde mig eller försiktigt försökte lirka ut bröstet så vaknade han och så bara att börja om igen. Sov ingenting. Hade en storebror på 1,5 år samtidigt så vet hur det är. Min yngsta var dock lite äldre - 7 månader - när det började. Jag stod ut en månad sedan slutade vi med just nattamningen. Han var ju så pass stor att det inte handlade om hunger/mat alls så lite lättare. 

Kan pappan koppmata eller flaskmata som komplement till amningen på nätterna? 
  • Syster yster lyster

Ja, vi får försöka oss på det igen. Han har ratat flaskan, men får prova igen. Eller kopp. Kanske funkar nu.

Det är väldigt skönt att få lite feedback, har liksom hela tiden tyckt att han sover bra på natten och det gör han ju. Han förstod tidigt skillnad natt/dag och bebisar vaknar ju på natten, det är ju bara så.
    Men nu börjar liksom kombinationen av allt knäcka mig och att vara vaken så länge varje natt går inte mer.
    När jag sitter med honom är jag stundtals rädd att tappa honom i golvet av trötthet. Dessutom påverkar tröttheten minst sagt tålamodet med storebror...

Men det är skönt att höra att andra haft bekymmer och tagit sig genom det - jag vet ju att det kommer bli bra. Så småningom. (Helst inatt)

Svar på tråden 4 månader. Trött mamma...