• twomore

    Sommarskola för läs/skrivsvårigheter åk6?

    Vet någon om det finns sommarkurser/skola för elever som behöver stöd i svenska? i Linköping.

    Min son är 13 och går nu i 6:e klass. Han har ADHD och dyslexi och har redan gått om ett skolår för att få en rimlig chans. Han kommer troligtvis att nå upp i målen för svenska denna termin, men har stödinsatser flera gånger i veckan i dagsläget. Han börjar högstadiet i höst och jag är ganska säker på att det kommer att förväntas mer av honom på det stadiet, jag vill därför att han får bästa möjliga förutsättningar Hans läsfärdigheter skulle inte må bra av ett studieuppehåll på 2 månader. 

    Det är svårt för mig att hjälpa honom hemma på sommaren, dels har jag inte lärarexpertis och dels blir det ytterligare konflikter om jag ska tjata på honom.    

  • Svar på tråden Sommarskola för läs/skrivsvårigheter åk6?
  • blubbblubb

    Hej.

    Hur gick det?

    Skaffa böcker och ljudböcker som gör att han kan läsa och lyssna samtidigt är mitt tips. Avsett en viss mängd tid per dag 20 min, 5 dagar i veckan t.ex

    Spännande böcker som är på rätt nivå både när det gäller läsförmåga men även mentalt.         
         

Svar på tråden Sommarskola för läs/skrivsvårigheter åk6?