Fobiker skrev 2013-05-11 22:57:59 följande:
Hej! Jag har diagnosen fobisk personlightetsstörnng sedan ett par år tillbaka. Är en man i 40-års åldern, har pluggat på universitet utan att ta examen och endast varit ute på arbetsmarknaden i korta omgångar, som mest två år i stöten. Jag har egentligen inga problem med att klara vardagslivet, som att gå och handla eller träffa folk och så, även om jag kan vara tillbakadragen i de situationerna. Däremot har jag ett grymt dåligt självförtroende, vågar inte tro på mina starka sidor (kan knappt identifiera dem längre). Jag vågar inte ta för mig eller bjuda på mig själv och jag blir ofta stel och undvikande i sociala möten, är livrädd för att göra något fel. Tyvärr blir det likadant i studier och yrkesrelaterade situationer, jag blir för försiktig och fastnar i utvecklingen. Efter att ha trott att jag var på väg till något slags "normalt" liv med jobb och sådant så kraschade jag i slutet på förra sommaren och blev sjukskriven för depression. Då hade jag haft praktik och jobb i nära 8 månader och kämpat med humöret hela tiden (det sociala gick märkligt nog rätt bra). Jobbet jag hade fått, som bara var en korttidsanställning, avbröts kort efter sjukskrivningen och jag har gått hemma sedan dess.
Personligen vill jag just nu inget annat än att få ett "vanligt" jobb och bara lägga allt bakom mig. Vill bara känna känslan av att vara en vanlig samhällsnyttig medbogare som alla andra för en gångs skull. Bli "normal". Men Arbetsförmedlingen tror inte att jag klarar av att jobba just nu och jag känner mig tyvärr rätt beroende av dem för att komma in någonstans. Men jag skall inte ge mig än, jag tänker slåss för mina drömmar.
Tyvärr så har jag ett ganska klent skyddsnät runt om mig. Jag lever ensam, mina föräldrar är gamla och vet inte om min diagnos (har inte haft hjärta att berätta), har iofs syskon som känner till min diagnos, men som också har egen familj och eget liv. Har tappat kontakten med de flesta av mina gamla vänner. De få vänner jag har kvar är på distans och jag träffar dem nästan aldrig (de vet inte heller om min diagnos - man snackar inte om sådant grabbar emellan) Den enda vän jag haft som vetat om min diagnos var en kvinna, men helt plötsligt sa hon bara upp kontakten, mindre än ett år efter att vi hade lärt känna varandra.
Jag känner mig rätt knäckt över det som hänt de senaste åren: en missad examen, ett jobb som slutade i depression och en vänskap som sprack utan förvarning. Jag har tidigare haft en ganska bekymmerslös attityd till livet (lite väl mycket emellanåt), men nu har det hänt så mycket skit att jag börjat tappa hoppet och börjat fundera på varför man kämpar egentligen. Samtidigt så har jag en vilja att förändra mig. Jag vet att jag kan vara social om jag kämpar, jag vet att jag klarar av att ta ansvar för ett arbete och mitt eget liv. Men utan att riktigt förstå det har jag ägnat hela mitt liv åt att undvika just de sakerna och nu krävs det en monomental kraftansträngning för att ändra på de beteendena. Jag känner också att jag börjar bli smått förbannad över min situation. Känns som att folk i min omgivning börjat se ned på mig lika mycket som jag gör själv och det gör att jag känner en ännu större lust att visa att jag faktiskt också duger till något.
Jag har ingen annan diagnos, även om det finns en svag misstanke om ADD (väntar på utredning). Jag äter inga mediciner nu, men jag provade Citalopram mot depressionen i höstas. Jag slutade dock pga biverkningar. Men det är vanligt med depression när man har den här diagnosen. Inte så konstigt egentligen när man ständigt känner sig utanför och besviken på sig själv

Man når liksom aldrig upp till den potential man känner att man har. Jag förstår mycket väl de som aldrig orkar med jobb och karriär, många sådana saker känns närmast oöverstigligt svåra när man har den här diagnosen. Man önskar att fanns något sätt att ta tillvara de förmågor som många av oss ändå besitter men sällan vågar visa upp.
Hej! Känner igen mig själv jättemycket när jag läser ditt inläg. Och ändå kämpar man på, men det går väldigt trögt med arbete/sysselsättning/arbetsträning. Varit i den svängen 10-12 år och fortfarande sjuk med depression, svår ångest, social fobi och fobisk personlighetsstörning. Är nu utförsäkrad för andra gången från sjukpenningen (man förbrukar lätt sina dagar). Känner mig lite säkrare att våga komma ut och arbetsträna, men det får bli i min takt och det är myndigheterna med på tack och lov. Klarar inte söka arbete själv. Har tre månader på AF nu, klarar jag inte det eller att fullfölja så får jag söka sjukpenning igen. Alltså det krävs ju så himla mycket av oss i alla sociala sammanhang, jag lever ensam i en lägenhet, bra kontakt med mina föräldrar tack och lov! Men ingen väninna, fast jag trivs rätt bra för mig själv, fast samtidigt längtar man ju ut "i ,livet". Fasen att man har den här sjukdomen, skulle hellre bryta både ben och armar - gips och kryckor ett par veckor och sen Frisk igen. Nä våran problematik får vi jobba med hela, hela tiden. Jag äter antideressiv medicin paroxetin, zopiklon för sömnen, lergigan som lugnande (får inte starkare ångestdämpande, får ni det?). Jag har en kontaktperson på psykiatrin som hjälper mig mkt, och hon kommer få hjälpa mig mer nu med att stötta mig i att komma ut i sysselsättning och hon kan vara med mig där första tiden och se om jag kommer tillrätta. Jag är 39 år och för ung för förtidspension, men inte mig emot. Så kommer behöva min kontaktperson mycket mer framöver. Oj oj, börjar bli trött nu, men jag hänger med i den här tråden, styrkekramar till oss som kämpar och lider så mkt, Jag har bara haft kortvariga anställningar tidigare, som inte lätt någonstans, varit heltidssjukskriven senaste åren. kram på er!!! Från en till!!!