• ymmmi

    calprotectin

    skrev längre ner i tråden men kunde inte svara där så jag skirver igen och börjar om från början.

    det är så att våran dotter hade november 2012 diaree under 5 veckor med mycket slem i bland annat.
    vart skickade till barn och dom tog några prover bland annat calprotectin som låg på över 200.

    Dom andra proverna visade inget alls.

    Så vi slutade med mjölkprotien.

    Men hon har adlrig varit ritkigt bra, Någon gång har hon även fått kakor med mjölkprotein i.
    I bland har hennes bajs luktat apa till och från.

    Nytt prov togs för 2 månder sedan ca och då låg calprotectin på över 300 så det haed höjts, men läkaren sa att barn kunde ha högre sa inget mer med det.

    Nu i förgår så hade hon bajsat  två ggr på dagis som luktade riktigt illa, sen på eftermidagen hemma så bajsade hon ca 1 dl bara gult slem.

    Funderar på om det inte är någpt annat eller om hon då kanske har fått i sig mjölkprotien någonstans.

    Är det verkligen inget som visar ifall man har mjölkprotien allergi, inget prov som visar så att man är säker.

    Vi har ju både crons i släkten, mormor poch några utav mina mostarar har det.
    + att min syster hade kronisk inflamation i tarmen i flera år när hon var yngre.

     Jag är fundersam på om det verkligen är mjölk allergi och funderar på om det är något annat.

    Hon har även problem med att bli blå om fötter och händer när hon sitter och äter och i bland om läpparna efter ca 30 minuter efter matintag.

    Åkte in för ett tag sedan när hon var blå om läpparna och då tog hon syresättning på blodet som visade 85.
    Men hon sa att om nu våran dotter kanskle ha problem med cirkulationen i händer och fötter så kan det visa fel.
    Men hon skickade iaf en remiss till barn igen.

    Hon har alltid haft problem med huden, när hon var yngre var hon så torr så fick smörja hon flera ggr per dag,

    Och även nu får hon som exsem torr utslag på ben och även i bland har hon haft som små knottrar på ryggen  som kliat ca 3 ggr.

    Hon blir i juli 2 år.

     

  • Svar på tråden calprotectin
  • Allergiexperten

    Hej! Symtomen du beskriver tycker bör utredas ordentligt, ta kontakt med barnläkare för bedömning av barnet alla samlade symtom!
    Om du fått rådet att ta bort allt komjölksprotein så är det viktigt att du verkligen följer rådet och ser till att inget mjölkprotein alls finns i barnets kost.
    Man kan få svar på mjölkproteinallergi genom hudtest eller blodprov. Barn kan få symtom både från mage och hud vid mjölkproteinallergi. Symtom med blå skiftningar på läppar och övrig del av kroppen ska utredas. Calprotectin är markör på att tarmen har inflammerad av någon anledning. Barn kan ha högt calprotectinvärde som efter tid blir helt normalt igen.
    Mina råd är alltså:
    1. kontakta barnläkare för utredning 
    2. smörj eksemen med cortisonkräm och mjukgörande kräm
    3. ge barnet komölksfri kost om du fått sådant råd av läkare
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden calprotectin