• Anonym (tjock?)

tjock = gravid?

Skulle behöva lite input på en diskussion som jag och min sambo har. Jag är gravid i vecka 24. Han kallar mig ofta för tjockis och ifrågasätter ifall jag vill ta en näve av hans chipspåse för han tycker jag är tjock redan. Även min egen mamma kommenterar glatt varje gång vi träffas, "vad tjock du har blivit!"

Jag är inte så lättstött så jag tar inte åt mig av sådana kommentarer dock anser jag mig inte vara tjock utan gravid vilket jag påpekar för min sambo. Han säger dock att det är samma sak. För honom är att vara gravid att vara tjock. Jag håller med om att man kan vara tjock och gravid men tycker att om man tar bort den viktökning jag har fått p.g.a graviditeten (mage + större bröst) så är jag inte tjock och därmed är jag inte tjock utan gravid.

Vad tycker ni? Är att vara gravid samma sak som att vara tjock?     

• Svar på tråden tjock = gravid?
  • Anonym (k)

Haha, Nej, Jag tycker inte det iaf.. undra om det inte skulle låta bättre om man sa "Stor"? 

• Anonym (Magen)

Nä. Här hemma kallar jag det att vara "magig" För jag är inte tjock, jag har ju bara mage (plus lite tuttar då). 

Men bekanta kallar mig gärna för tjockis... (Tur att man inte är lättstött som sagt) 

• Anonym (Tea)

Nej att vara gravid är inte samma sak som att vara tjock. Fick aldrig höra den kommentaren när jag var gravid. Tvärtom sa alla "du ser ju precis likadan ut fast med mage").

• Anonym (Tea)

Möjligen fick man ju höra "vad stor magen blivit!!"

• Dimitra

En av alla dessa synonymer för graviditet är "på tjocken". Det säger en del om vad folk tycker. Kan ju berätta att jag med hatar att klassas som tjock när man väntar barn.

The Dimitra universe.
  • Whitetrash86

Nej, tycker att tjock är fel ord. Dock kunde jag tåla att tex min mamma sa det eftersom hon menade själva magen. Men sambon skulle bara våga kalla mig tjock och se påstå att jag kan smälla i mig onyttigheter eftersom det ändå inte spelar någon roll just nu.

• Anonym (nej)

Så länge man inte går upp men än normalt/rimligt är man ju inte tjock bara för att man är gravid!

En del blir ju dock tjocka under graviditeten = går upp mycket mer än graviditeten kräver!

• siolina

Jag är bara i vecka tio men känner mig tjock efter att ha gått upp tre fyra kilo redan. Det är klart att man går upp i vikt som gravid och det vet man väl knappast förrän efter att barnet är ute hur mycket som sitter kvar. Det går ju inte att styra helt heller. Jag är hungrig jämt jämt och mår dåligt om jag inte äter. Det är sjukt okänsligt att kalla gravida människor tjocka. Så din kille låter dum.

• Anonym (...)

Jag är jätte smal egentligen.. Så när jag var gravid hade jag inte så stor mage, utan såg lite lönn fet ut, som på jobbet hade jag alltid en fleece tröja på mig å då såg man knapt min mage.. då kunde jag få komentarer av kunder som "Har du ätit för mkt burgare"... Jag flippar burgare på jobbet.. Ja jag är inte så lätt stött heller, utan vet ju hur jag ser ut!! En av mina bättre vänner kalla mig för tjockis, fast då med glimten i ögat.. 
    Fast enligt mig är man gravid å inte fet :P 

• siolina

Men det är ju lätt att inte vara så känslig om man inte känner sig träffad. Men om man känner sig träffad är det ju inte roligt att höra. Jag är ingen känslig person, men det är inte jättekul att redan ha gått upp så mycket i vikt och då vill jag inte få pikar eller kommentarer om det.

• Anonym (...)

Och kan ju tillägga att ja det är inte kul å höra från sin sambo att man är tjock!! Då vill man ju höra att man är fin... Min dotters pappa kallade mig fet, å var knapt attraherad av mig som gravid.. Och det tyckte jag var svin jobbigt faktiskt!! Man är ju lite extra känslig som gravid också :)

• Anonym (1)

Fråga vad han föredrar; att du kallar honom idiot eller svin.

Om man inte kan (eller vill) skilja mellan tjock och gravid är man uppenbarligen dum i huvudet eller bara svinig - vilket tycker han känns bäst att skylta med?

• Anonym (tjock?)

Verkar som ni håller med mig då :). Förstår att det kan låta hårt att han säger så men jag är inte lättsårad och kallar honom för ett och annat också. Vi har en sån jargong.

Jag tror jag blir irriterad eftersom jag förknipar ordet tjock med ohälsa. Sedan jag blev gravid har jag tvärtom börjat leva mer hälsosamt. Jag styrketränar 2 ggr i veckan och går mycket (i  snitt 12000 steg om dagen). Jag har dragit ner på tomma kalorier från godis etc och lagt av med light läsk. Dock äter jag mer mat men bra grejer. Min tunnis till sambo däremot rör sig inte alls, äter lite mat till middag och kan sedan under en kväll smälla i sig en stor tallrik med glass följt av en chipspåse och en whisky. När han då inte tycker jag skall ta en näve av hans chipspåse så känns det lite skevt. Han må väga mindre men jag tycker jag är mer hälsosam än honom.    

• Anonym (1)
    Anonym (tjock?) skrev 2013-05-10 16:43:43 följande:
    Verkar som ni håller med mig då :). Förstår att det kan låta hårt att han säger så men jag är inte lättsårad och kallar honom för ett och annat också. Vi har en sån jargong.

Jag tror jag blir irriterad eftersom jag förknipar ordet tjock med ohälsa. Sedan jag blev gravid har jag tvärtom börjat leva mer hälsosamt. Jag styrketränar 2 ggr i veckan och går mycket (i  snitt 12000 steg om dagen). Jag har dragit ner på tomma kalorier från godis etc och lagt av med light läsk. Dock äter jag mer mat men bra grejer. Min tunnis till sambo däremot rör sig inte alls, äter lite mat till middag och kan sedan under en kväll smälla i sig en stor tallrik med glass följt av en chipspåse och en whisky. När han då inte tycker jag skall ta en näve av hans chipspåse så känns det lite skevt. Han må väga mindre men jag tycker jag är mer hälsosam än honom.    

Jo, men så är det numera; yta är allt. Det spelar ingen roll om folk har blodkärl fyllda av ister och lungorna fulla av tjära så länge de bara inte är tjocka.
  • pollydolly

Jag blev kallad "tjockis" av min svärfar från v.15-27 och han skrattade självklart åt sitt lilla "skämt" varje gång.

Inte kul då jag lagt på mig 30(!!!!!) kg totalt fram tills nu v.31. Jag ledsnade och sa till gubbjäveln att det räcker nu, och blängde på honom med en blick som min sambo sa "kunde dödat gammelgubben".

Han har inte sagt ett ljud till mig efter det. Knappt hej...

Svar på tråden tjock = gravid?