• W eller B

Hur gör man när man svimmar?

Imorse fick jag en kraftig yrsel att jag var tvungen att lägga mig ner. Min man blev lite rädd och frågade mig vad han ska göra om jag skulle svimma när jag låg ner. Är det någon som kan svara? Kan man slå sig rätt ordentligt om man skulle svimma och står upp? Är i V 12 nu och har ingen magen, men jag tänker på framtiden när magen sticker ut. Om man ramlar och slår i magen när man svimmar vad gör man då? Har aldrig svimmat nämligen och vet ej hur man beter sig... Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur gör man när man svimmar?
  • Eldna

Jag kan inte svara just angående att du är gravid, men om du svimmar när du står upp så får man ju hoppas att nån i närheten hinner ta emot så du itne slår dig så illa. Svimmar du när du redan ligger så är ju inte det något problem. En person som bara svimmat kvicknar till rätt fort när man återfått balansen i blodtrycket (svimning beror oftast på blodtrycksfall) vilket man får när man ligger ner. Det är kroppens sätt att rätta till ett "fel".
    Angående om du ramlar när du har mage så kan jag nog bara säga vad jag läst mig till av andra, bebisen ligger väl skyddad, men skulle du känna obehag efteråt får du väl uppsöka BM.

Hoppas det kommer gå bra för dig och att ud slipper svimma. Men i allmänhet så är svimningsanfall inte farliga.

• Eldna

Hmm... vad konstigt det lät.. "Det är kroppens sätt att rätta till ett "fel"."
    Man kan ju se det som om det är ett "fel" när man får ett blodtrycksfall och att den rättar till det med att se till att du lägger dig ner... Men de tlät lite lustigt...

• W eller B

Oh, tack för ditt svar. Men vad ska min man göra om han är i närheten?

• Leaaa

Jag har svimmat ganska ofta, senast idag när jag var å skulle handla. Man hinner få en varning ibland å då ska man sätta sig ner har jag lärt mig. Benen ska högt upp. För min del så börjar en svimmning alltid med att jag blir lite yr och att jag börjar se dåligt. Lite svårt att andas får jag också. Då sätter eller lägger jag mig ner. Idag sprang det fram en man som hjälpte mig. Han såg att jag blev dålig i och med att jag oftast blir helt blek i ansiktet. Jag har lite dåligt järnvärde samt lite för lågt blodtryck.

/Lea

• Smokie

Hej
    Jag är väldigt van vid att svimma och det din man kan göra är tex att lägga dina ben högt (man kan lägga dom på en stol eller hålla i dom), ge dej lite vatten att dricka, lägga något mjukt under ditt huvud, bara vara i närheten och kanske hålla dej i handen medans du återhämtar dej. Kom ihåg att inte resa dej för snabbt bara då är det lätt att svimma igen.
    Det kan kännas lite obehagligt efteråt, man kan må illa eller ha huvudvärk om man slagit i huvudet, så det kan som sagt vara bra att ta det lite lungt.
    Hoppas du blivit lite klokare!
    Kram Linda

• lillsmulan

Hej! Jag var "svimmare" när jag var yngre, men nu har jag inte svimmat på jättemånga år eftersom jag känner igen tecken tidigt och då sätter jag mig ner på huk och ner med huvudet. Jag brukar bli yr och så är det som ett surrande ljud i huvudet och svarta prickar för ögonen. Så fort du känner nåt sätt dig ner och ner med huvudet!

• Åkerbärsblomman

Böj dig ner stående med huvudet mellan benen/knäna vid minsta yrselattack, det hjälper!

Svar på tråden Hur gör man när man svimmar?