• Pearlcrow

Sluta med nässprey

Tog tag i mitt problem... Har överdoserat otrevin i ett år ungefär. Värst nu under hösten, har haft/har problem med ångest efter en jobbig lung infektion så jag tycker det är svårt att andas fast det inte är det, lite täppt på det så har otrevinen används flitigt! Men nu arbetar jag med att sluta!! Någon som gjort det? Har varit utan i fyra dagar nu och det är ju så jobbigt att vara täpt! Känns tung i andningen och allmänt jobbigt!!! Hur gick det för er? Hur lång tid tog det??

• Svar på tråden Sluta med nässprey
  • IsDimma

Nasonex säljs ju numer receptfritt om det nu är helt omöjligt att sluta tvärt av. Däremot är den dyr så att få den på recept och under högkostnadsskyddet är praktiskt.

• MammaBella
    IsDimma skrev 2013-05-10 19:31:17 följande:
    Nasonex säljs ju numer receptfritt om det nu är helt omöjligt att sluta tvärt av. Däremot är den dyr så att få den på recept och under högkostnadsskyddet är praktiskt.
    På vilket sätt hjälper den?

Har samma problem. Hade äntligen slutat efter en månads missbrukande (trappade ner och använda barnens spray) så blev jag förkyld igen och nu är jag fast igen. 
  • IsDimma

Kortisonet är avsvällande. Men det tar ett tag. Jag var inte beroende av nässpray men extremt täppt och jag tog den nässprayen säkert två månader innan jag tyckte att den hjälpte alls. Nu har jag använt den sen i november och tycker först nu att den haft fullgod effekt. Men då har jag som sagt lite andra problem än att vara beroende av nässpray. Däremot så är näsan svullen på dig med så...

• Pearlcrow

Jag tycker nazonex börjar ge verkan nu efter fyra dagar. Dock bara lite men jag är ju inte panik täppt längre. Men jag tycker det är jobbigt att bara vara lite täppt också! Påverkas mycket av det!

• Joico

Kör Nasonex (eller annan kortisonnässpray) under ett längre tag... individuellt hur länge som behövs. Men kom ihåg att spraya korsvis (med höger hand i vänster näsborre, med vänster hand i höger näsborre)! Spraya inte på mellanväggen!
    Kombinera med saltlösning, det brukar kännas lite skönt.  

• Pearlcrow

Ja den där renässans är ljuvlig att ta under dagen:) Ja jag spretar utåt så att säga fast använder samma hand, har inte fattat riktigt varför man ska göra så?

• Joico
    Pearlcrow skrev 2013-05-10 20:27:52 följande:
    Ja den där renässans är ljuvlig att ta under dagen:) Ja jag spretar utåt så att säga fast använder samma hand, har inte fattat riktigt varför man ska göra så?
    Perfa :) har du den blå? eller den röda eller lila?
    Kortison är uttunnande på huden och kan förstöra mellanväggen så den blir tunn och skör.  
  • Pearlcrow

Den lila, 3,5 och mentol. Ajdå ja det vill man ju inte:) Det är ju verkligen ett H-vete med detta! Jag kommer aldrig aldrig mera anvönda vanlig nässprey efter detta. Hellre förkylnings täppt några dagar än veckor! Man blir ju SÅ allmän påverkad av det

• Joico

I know the feeling... men kortison hjälper. Fortsätt bara och ramla inte tillbaks, inget "bara liiite nässpray till kvällen". Höj upp kuddarna, kör saltvatten och kortison osv

Svar på tråden Sluta med nässprey