• Anonym (Flickvännen)

Fler som slipper rollen som bonusförälder?

Jag undrar om det finns fler här som är tillsammans med en förälder men som inte vill ta "bonusförälderansvar" och som möts av förståelse från partnern?

Jag gillar verkligen inte barn så först trodde jag aldrig att det skulle gå att ha ett förhållande med en kille som har barn. (Pojkvännen har umgänge varannan helg med sina döttrar.) Men min pojkvän har varit väldigt förstående inför min inställning och tack vare det kan vi t o m vara sambo. Jag är artig mot barnen såklart, jag vill dem inget illa. Men när de är här håller jag mig borta så mycket som möjligt; hälsar på vänner, tränar, reser, äter ute osv. Om de är här längre någon gång föreslår pojkvännen ibland självmant att de (alltså pojkvän + barn) ska hälsa på farmor några dagar eller liknande. Jag är absolut inte involverad i barnens liv.

För oss är detta en winwinsituation för alla
    jag och pojkvännen kan vara sambos trots allt
    jag får mycket egentid varannan helg
    barnen får sin pappa i princip helt för sig själva "deras tid"

• Svar på tråden Fler som slipper rollen som bonusförälder?
  • Ess

Vi hade det likadant, fast jag träffade hans barn mer än vad du gör när dom var hos oss. Han åkte aldrig iväg med dem.
    Hans barn var tonåringar, så jag var även själv med dem ibland. Men då var det eget ansvar som gällde, dom fick göra sin egen frukost och middag när dom var hungriga. Vi kollade av med varann innan vi stack iväg ut, så att man visste vart alla höll hus.

Det upplägget funkade bra för oss. Jag vet att det finns andra på forumet som inte heller är någon föräldra stand in.  

• SVBk4rr1ng

Hur skulle du göra den dagen flickorna måste flytta hem till er heltid för att det hänt mamman nåt? Eller flickorna bara kommer på att de hellre bor hos pappan istället?

• Anonym (ukr)

Jag har från början förklarat för min sambo att jag inte tänker ta något övergripande ansvar för hans dotter. Jag är bara 24 och är ICKE redo för värsta familjemardrömmen. Hans dotter är cool, men följa med på möten, fatta beslut, göra jobbiga saker.. nej det betackar jag mig för. Hon har en mamma och jag vill inte vara något substitut. Bästis, visst, och göra roliga saker men skulle jag behöva leka morsa skulle jag dragit för länge sedan. 

• Anonym (ukr)

Och ja, min sambo är helt med på noterna och har aldrig krävt nåt av mig eller tyckt att jag är jobbig. Tror han föredrar detta än en "bonusmorsa"

• LängtansBlåaBlomma

Det är väl bra? Så kan en relation växa fram som den är redo för att bli, och inte tvingas fram. Man bygger inte alla relationer, en del relationer blir byggda av sig själv och det är först när det är klart man ser hur fint och stabilt det är.

• Anonym (psyk)

Stackars barn om de är mindre. Att känna att en person som lever med föräldern gör allt för att undvika dem skadar dem. Men förhoppningsvis slutar de komma snart och inser att "pappa" inte är pappa annat än på pappret.

• Oldie

Psyk, ts sambo verkar ta mer ansvar än andra, han behöver ingen extra vuxen att ta över hans ansvar. Det är väl toppen att pappa och barn får lite egentid också!

Ts, tycker inte det finns något rätt eller fel, alla situationer och familjer är unika och man gör det som passar medlemmarna i familjen bäst. Du är vänlig mot barnen och visar hänsyn och respekt, det räcker. Att du sen väljer att göra annat vh, barnen är säkert glada som får ha sin pappa helt själv.

Till en början, första året vi bodde ihop, tog jag inget ansvar alls, var en kompis och jag och barnen byggde vår relation utan stereotypa roller från en kärnfamilj. Allt fick ta tid.
    Idag tar jag lite mer ansvar, men inget som är självklart eller som min sambo tar föregivet, är inte en förälder som delar allt med min sambo. Det är inte heller självklart att jag är hemma när barnen är här,jag har de facto inga barn och behöver inte anpassa mitt liv helt därefter.
    Min sambo är en toppenförälder och skulle tagit det som en förolämpning om någon ansåg att han och mamman behövde en tredje förälder.
    Han var väldigt tydlig i början att han inte var intresserad av en extramamma och jag var väldigt tydlig att jag aldrig heller skulle vilja det eller klara det.

Du kommer nog få en massa stackars barn, du/ni skadar dom för livet. Inskränkta människor som inte kan se förbi sin egen situation och sin egen åsikt, som tror att alla människor och familjekonstellationer är och fungerar lika och att alla extravuxna som inte totalt ger upp sitt eget liv och sin egen person borde dumpas bums :) mitt råd är att inte läsa dessa bittra, arga kommentarer som säkerligen är skriven av Anonym ;)

• M166
    Anonym (psyk) skrev 2013-05-11 00:02:22 följande:
    Stackars barn om de är mindre. Att känna att en person som lever med föräldern gör allt för att undvika dem skadar dem. Men förhoppningsvis slutar de komma snart och inser att "pappa" inte är pappa annat än på pappret.
    Stackars du som lever i en värld av svart och vitt. Det går mycket väl att köra sin egen race när föräldern är med sina barn. Att undvika betyder inte att barnen inte får respekten de behöver, de betyder helt enkelt att föräldern får ta hand om sina ungar. Det är ju det biomorsor kräver här på FL - att bonusmammor inte har något med barnen å göra - varsågod. 
    Hade mina bonusar och jag inte bondat som vi gjorde, skulle jag också helst hållit mig utanför.  
  • Ess
    SVBk4rr1ng skrev 2013-05-10 23:31:38 följande:
    Hur skulle du göra den dagen flickorna måste flytta hem till er heltid för att det hänt mamman nåt? Eller flickorna bara kommer på att de hellre bor hos pappan istället?
    Jag hade flyttat ut innan hans barn flyttade in, om dom varit så små att dom behövde bo här.
    Annars så blev det ett nej. 
  • Anonym (psyk)
    M166 skrev 2013-05-11 09:19:51 följande:
    Stackars du som lever i en värld av svart och vitt. Det går mycket väl att köra sin egen race när föräldern är med sina barn. Att undvika betyder inte att barnen inte får respekten de behöver, de betyder helt enkelt att föräldern får ta hand om sina ungar. Det är ju det biomorsor kräver här på FL - att bonusmammor inte har något med barnen å göra - varsågod. 
    Hade mina bonusar och jag inte bondat som vi gjorde, skulle jag också helst hållit mig utanför.  
    Den är inte svart eller vit men att inte känna sig önskvärd, att pappas nya drar iväg så fort man kommer, skadar mer än vad vissa verkar vilja tro. Eller så vet man att det gör det, och det är vad man är ute efter.
Svar på tråden Fler som slipper rollen som bonusförälder?