• rind73

Frågor om laktosintolerans..

Vi fick veta i dag att vår treårige son KAN vara överkänslig, alltså EJ allergisk, mot mjölksocker (laktos). Detta har de funnit ut via blodprov, som togs eftersom han eksem förvärrats otroligt mycket efter att han hade magsjuka för ca två-tre månader sedan. Han testades mot gluten, kvalster, katt och mjölk.

Nu fick vi alltså veta att han KAN vara överkänslig mot mjölk och att vi därför bör utesluta eller minska mjölk. Vi kommer att utesluta det, så klart, och om det inte funkar så ska han remitteras till pricktest..

Nu undrar jag om:
    1.det är vanligt att man är överkänslig mot laktos OCH mjölkprotein? Jag vet inte om det också testades.
    2.Jag undrar också om det verkligen är vanligt att man får eksem överallt av något som man "bara" är överkänslig mot? Han har dessutom fått i sig små mängder eftersom vi gett havremjölk sedan han fick magsjuka eftersom man ju ska göra det, och sedan kom vi liksom inte i gång med vanlig mjölk eftersom han ju har eksem..
    3.Jag har hört att laktosöverkänslighet kan gå bort?
    4.Hur länge bör man utesluta mjölk innan man kan prova igen och hur provar man då?
    5. Kan man baka bullar på laktosfri mjölk eller ska man köra vatten??

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Frågor om laktosintolerans..
  • NLAL

Kan svara på några av dina frågor utifrån egen erfarenhet då jag själv är laktisintollerant.

3. Ja, det kan gå över. Har tyvärr inte gjort det för mig och har haft det i ca 10-12 år.

5. Du kan byta ut alla mejeriprodukter vare sig du bakar, lagar mat eller bara dricker till laktosfritt. Ingen annorlunda smak eller konstigheter.

• Dr Mupp
    1.det är vanligt att man är överkänslig mot laktos OCH mjölkprotein? Jag vet inte om det också testades.
    Ja man kan vara både mjölkallergisk och laktosintolerant. Det ena är en allergi, det andra en brist på laktasenzym. 

2.Jag undrar också om det verkligen är vanligt att man får eksem överallt av något som man "bara" är överkänslig mot? Han har dessutom fått i sig små mängder eftersom vi gett havremjölk sedan han fick magsjuka eftersom man ju ska göra det, och sedan kom vi liksom inte i gång med vanlig mjölk eftersom han ju har eksem..
    Laktosintolerans ger inte eksem. Laktosintolerans beror på att man har en brist på laktas i tarmen och man därmed inte kan bryta ner laktos. Laktosintolerans ger endast symtom från tarmen. 

3.Jag har hört att laktosöverkänslighet kan gå bort?
    Ja sekundär laktosintolerans försvinner om man hittar den primära orsaken tex magsjuka, IBS, glutenintolerans eller allergi. Primär laktosintolerans kommer inte att växa bort.

4.Hur länge bör man utesluta mjölk innan man kan prova igen och hur provar man då?
    Är han primärt laktosintolerant så kommer det aldrig växa bort. Är det sekundär som beror på magsjuka borde han ha blivit bättre efter nån enstaka vecka. 

5. Kan man baka bullar på laktosfri mjölk eller ska man köra vatten??
    Går utmärkt. Personligen tycker jag bullar på havremjölk blir ännu bättre. 

Vem har tagit blodproverna och analyserat dem? Jag tycker det låter som en läkare på VC. De blandar ofta ihop mjölkallergi och laktosintolerans. Jag tycker inte din sons symtom tyder på laktosintolerans utan snarare på mjölkproteinallergi. Det är trots allt ovanligt med symtom på laktosintolerans på barn under skolåldern (även om det sker, min son är ett exempel på det), mjölkproteinallergi är desto vanligare. Förutom mjölk så borde han ha testats mot ägg, soja, vete, havre, nötter, jordnötter, fisk och skaldjur. De är de vanligaste födoämnesallergierna och alla av dem kan ge eksem som symtom. 

Nått att tänka på är att laktosintolerans är ärftligt. Är du eller pappan laktosintolerant? Mjölkallergi är inte ärftligt även om det är ärftligt med risken att bli allergisk.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lilia

Du verkar ha blandat ihop det totalt, man kan inte vara allergisk mot laktos. Laktosintolerans är då kroppen inte producerar laktras som bryter ner lakosen. Då kan man äta laktosfria produkter eller ta en tablett innan maten.

Är man allergisk så är det mjölkprotein man inte tål.

1. Ja, man kan både vara laktosintolerant och mjölkprotein allergisk. Men det är ganska ointressant eftersom man ändå inte kan äta mjölkprodukter om man är allergisk.

2. Det vet jag inte. Men eksem behöver inte bero på allergi alls. Men lakosintollerans orsakar aldrig eksem.

3. Ja, men det är ovanligt. Då är det vanligare att mjölkproteins allergi växer bort.

4. Du provar inte alls. Du tar ett nytt blodprov och kollar. Många allergiska barn tar ett blodprov per år,

5. Om han är laktosintolerant går det utmärkt. Är han mjölkproteinsallergiker så kan du precis lika gärna använda vanlig mjölk. Det är lika illa.

Svar på tråden Frågor om laktosintolerans..