• bukaka

Aktiviteter i Uppsala? :)

Hej!

Ursäkta om jag postar denna tråd i fel kategori, men hittade ingen annan som passade!

Min fråga: vad för roligt kan man göra i Uppsala med en 16-månaders? :) Vi är nyinflyttade. Stadsparken, Stadsbiblioteket, Botaniska och öppna förskolan har vi besökt. Biotopia och Kalle Svanslös också. Men finns det andra roliga platser? Kanske där man kan titta på djur? Eller finns det kanske baby-föräldrar-aktiviteter så som fingermålning och dylikt?

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Aktiviteter i Uppsala? :)
  • I love me

Fyrishov, 4H i Gränby.....

• bukaka
    I love me skrev 2013-05-10 22:33:13 följande:
    Fyrishov, 4H i Gränby.....
    Tack, jag känner till det. Tycker att det trista med 4H är att man måste betala (eller?) medlemskap för hela familjen för att få besöka gården, fastän det är bara barnet som ska ponnyrida mm.
  • Pineapple

Gå på baby-visning på bror hjorts hus. De har Stina Wiréns bilder just nu.

• Bosco

Att gå på 4H och titta på djuren kostar inget :) Cykla/gå runt i områden som ni inte varit i och prova nya lekplatser, ett gratis och spännande nöje för barn :)

• Mary Wollstonecraft

Upplandsmuseet! Gratis, öppet 6 dagar i veckan och kul för både dig och liten. De har en Pettson-lekhörna, och en permanent Upplandsutställning längst upp som mina barn gillar.

• I love me
    bukaka skrev 2013-05-10 22:40:16 följande:
    Tack, jag känner till det. Tycker att det trista med 4H är att man måste betala (eller?) medlemskap för hela familjen för att få besöka gården, fastän det är bara barnet som ska ponnyrida mm.

Liiite svårt för mig att veta om du känner till eftersom du inte skrev det bland sakerna i TS.......FlörtFlört
  • bukaka

Tack så mycket för alla tips! Är det någon som vet om det finns ponnyridning på andra platser än Campus Linne och 4h?

• Sous

Hågadalen och Stabbyskogen är ju fina naturområden med fårhagar och grillplatser. Det finns bra kartor hos kommunen eller på turistkontoret.

Fjällnoraområdet är jättefint! På sommaren kan man åka ånglok, Lännakatten, ut dit och bada och titta på djur.

Gustavianum har också kul utställningar för lite äldre barn, den egyptiska exempelvis.

Nere i Sunnersta finns skidbacke på vintern och badplatser vid sjön. Om ni vill åka utanför stan är Skokloster fint. Det brukar vara medeltidsmarknad både där och på flera andra platser runt Uppsala under sommaren. Håll också utkik när det är Kulturnatten i slutet på sommaren!

• läkarstudent

Ehum, Pelle Svanslös heter han faktiskt. Rätt ska va rätt! Glad

Det kanske är lite tidigt nu, men när han blir något äldre skulle jag rekommendera evolutionsmuseet. De har den största dinosauriefossilsamlingen i Sverige! Sen finns det två lekland, nickis och leos, om man vill hitta på något en regnig dag eller så. Förutom 4H i gränby så finns det en i årsta också som har ponnyridning på söndagar.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • MartinaE

4-h gården i årsta har även kaninstall där barnen kan få sitta i stora boxar med kaninerna och klappa och gosa. Leos lekland är populärt, på sommaren kan ni plocka jordgubbar i Ulva. Det finns rätt många små badplatser att besöka också. Lafsen utanför Vattholma, Näset vid rasbokil och björklingebadet är våra favoriter. Vill man ha poolbad för billig peng är Bälingebadet bra, där badar barn under 6 år gratis och det kostar bara 40 kr i inträde för vuxna.

• Pineapple

Uppsala ponnyklubb har barnridning vissa söndagar tror jag det är  (skrittur i skogen). Kostar gratis.:)

• Ja82

På många öppna förskolor får man måla med fingerfärger och dylikt.. Nu stänger väl iofs de flesta för sommaren snart.. Annars kan du se om BVC har nån info om aktiviteter?
    På vårt BVC har de iaf en stor anslagstavla där de sätter upp sån info.
    Nästa söndag i parken vid Årstakyrkan är det "Babblet i Babel", där kommer vara djur, ansiktsmålning, tavelmålning för barn, loppis osv. Såg en lapp om det idag när jag var ute och gick.

• bukaka
    Ja82 skrev 2013-05-14 11:36:17 följande:
    På många öppna förskolor får man måla med fingerfärger och dylikt.. Nu stänger väl iofs de flesta för sommaren snart.. Annars kan du se om BVC har nån info om aktiviteter?
    På vårt BVC har de iaf en stor anslagstavla där de sätter upp sån info.
    Nästa söndag i parken vid Årstakyrkan är det "Babblet i Babel", där kommer vara djur, ansiktsmålning, tavelmålning för barn, loppis osv. Såg en lapp om det idag när jag var ute och gick.
    Tack så mycket! Vilket roligt tips! Nästa söndag - är det alltså nu, den 19 maj? Synd bara att svärföräldrarna besöker oss då :(   ;))))))
  • bukaka

Tack så jättemycket för era svar! Ni är underbart hjälpsamma! 
    Och jag vet faktiskt inte vem Kalle Svanslös är ;) Menade självklart Pelle, dumt av mig! 

• Pineapple

25-26 maj är det kulturernas karneval m karnevalståg genom stan på lördagen kl 12 och en massa skoj i Botaniska trädgården båda dagarna.

• bukaka
    Pineapple skrev 2013-05-15 09:09:24 följande:
    25-26 maj är det kulturernas karneval m karnevalståg genom stan på lördagen kl 12 och en massa skoj i Botaniska trädgården båda dagarna.
    Tack!!! Dit ska vi nog :)
Svar på tråden Aktiviteter i Uppsala? :)