• Zandra f

Hon sover dåligt och vaknar ofta!

Vår minsta är cirka 1½ år. Sover dåligt. och svårt att komma till ro. Hon vaknar säkert 1-5 ggr per natt ibland fler ggr.

Oftast är hon törstig. Men också tappat nappen men tar inte den själv.

Några tips för hur det ska bli bättre?

våra andra barn hade inte detta problem. Jo mellersta men hon hade medicinskt problem som gjorde hon vakna varje halvtimme.      

• Svar på tråden Hon sover dåligt och vaknar ofta!
  • minzann

Låter som det mest blivit en vana. Om hon tappar nappen och inte får in den själv, kanske hon inte ska sova med napp? Min dotter sov med napp, sen började hon sova riktigt oroligt, vakna ofta och det just pga nappen. Den verkade bli ett störningsmoment för sömnen. Hon fick vänja sig av med nappen då, hon var orolig i 3 nätter och grät en del. Fast det gjorde ingen större skillnad då hon redan vaknade ofta, däremot efter detta så sov hon hela nätter igen och alltid haft lätt att somna på kvällarna efter det. Vi blev bara tydligare med alla andra nattningsritualer, gosedjur, kudde och att säga godnatt betydde; vi ses i morgon igen.

• Zandra f

hon har alltid somnat jääte bra på några min och sovit bra. vet inte om det är för hon ahr börjat på dagis kanske. på dagen somnar hon snabbt å man lägger henne ner i spjälsängen och hon blundar direkt.

• Liesh

Har också en dotter som är 1 1/2 år. Dom senaste två månaderna har hon också sovit som en kratta. Vaknat 1-5 gånger per natt och vaknat redan kl 5-6 och tyckt det var dags att gå upp. Hon började dagis i januari. Jag har läst att sömnen kan bli väldigt orolig kring 18 månader för det är någon utveklingsfas. Den senaste veckan har det vänt helt och jag hoppas det håller i sig. Nu sover hon från kl 19.30 till kl 7 och vaknar inte en gång. Det är rena sovmorgonen jämfört med tidigare

Svar på tråden Hon sover dåligt och vaknar ofta!