• Tokstolla

Fick mirena i tis- haft grov migrän sedan ons kväll. Är det spiralen redan? HJÄLP!!! :'(

Pga att jag har extrema menstruationsblödningar lyckas jag inte hålla uppe mina järnvärden så bra. Hudallergi/ kräkningar mot järnpreparat och blev därför rekommenderad hormonspiral men den här huvudvärken alltså. 

Tagit 2 panodil, 600mg ipren (har starkare vid behov pga inflammatorisk  värk) samt 10ml cocillana (har dessutom hemsk hosta sedan förra veckan men nog borde morfinet i hostmedicinen också bort en mikrodel av värken).

Men huvudvärken är astronomisk. Känns som jag ska kräkas när som helst. skickade ut man och barn och tänkte bara att jag skulle få råd av er nu. 

Kan det redan vara min hormonspiral som gör så här? (Jag kan nämna att så fort huvudvärken släpper lite så rinner tårarna konstant pga odefinerbar sorg)- 

Och om det nu är spiralen hur länge kan det sitta i? Jag pallar inte flera dagar så här. Är väldigt nära att åka till gynakuten :'(

PS. har haft en stroke så jag kan inte ta migränmedicin =/ 

• Svar på tråden Fick mirena i tis- haft grov migrän sedan ons kväll. Är det spiralen redan? HJÄLP!!! :'(
  • Tokstolla
    Vanilla ice queen skrev 2013-05-10 22:51:05 följande:
    Ring 1177 och rådgör om du har sådan huvudvärk. Särskilt om du haft en stroke.
    1177 sade till mig att det är helt normalt när min tvåveckors bebis hade blivit alldeles blåsvart och slutat andas- "Det är normalt att så små barn har korta andningsuppehåll" !!! Inläggning på akuten med massa syre i drygt två veckor. Han hade under den tiden över 2000 långa andningsuppehåll som han behövde hjälp med för att börja andas igen så jag litar inte ett skit på 1177 längre. (Samt massa andra småfelråd som vår familj fått)

Men tack! =)

Gör lite neurologiska tester då och då. (Gjorde en del på sjukhuset första gången jag åkte in för stroke så jag har lite kött på benen där). 
  • Mellvina

Det kan absolut vara spiralen. Jag fick likadant, sprängande huvudvärk som gjorde ännu ondare när jag hostade/nös. Det är tydligen vanligt och ska inte vara farligt. Men det tror jag ju på som jag vill. Iaf, jag stod ut några månader (huvudvärken avtog) men valde ändå att ta ut den av andra biverkningar. Som minskad sexlust, torrare slemhinnor (väldigt torrt), acne, men framförallt för att jag tappade så MYCKET hår och svårigheter med vikten.

• Tokstolla
    Mellvina skrev 2013-05-11 01:28:43 följande:
    Det kan absolut vara spiralen. Jag fick likadant, sprängande huvudvärk som gjorde ännu ondare när jag hostade/nös. Det är tydligen vanligt och ska inte vara farligt. Men det tror jag ju på som jag vill. Iaf, jag stod ut några månader (huvudvärken avtog) men valde ändå att ta ut den av andra biverkningar. Som minskad sexlust, torrare slemhinnor (väldigt torrt), acne, men framförallt för att jag tappade så MYCKET hår och svårigheter med vikten.
    Mannen och barnen fick gå ut igår för största möjliga tystnad... Han sa att det var en del 40åriga morsor som stirrade rätt friskt när han kom in på McDonalds kl22:30 med en 1 och en 3 åring Våra barn brukar somna 21-22 så det var inte en extrem rubbning på dygnsrytmen. Planen var att de skulle somna i bilen men det gjorde dom inte igår. Då kunde dom lika väl ha lite skoj tyckte han. 

Jag har molande huvudvärk nu också men den värken jag hade igår? OJOJOJ! Får jag en sådan attack igen åker jag in akut och ber gyn ta ut den för jag ville ta livet av mig igår pga värken. Det var värre än att föda barn och jag har haft riktigt tuffa förlossningar där smärtstillande inte tog och jag svimmade mellan värkarna. 

Vikten alltså. Hm. Jag har ju redan gått upp 35 kg på 3,5 år :( Vilket läkarna iofs tror på är att jag har flera bristsjukdomar och kommer försvinna efter hand men jag pallar inte att sticka upp ännu mer i vikt. 

Det verkade vara så himla lovande med hormonspiral :S Hoppas verkligen mina biverkningar avtar för jag har ju knappt ngr järndepåer...

Tack för ditt inlägg =) 
  • benenikors2

Ville bara säga att de där med biverkningar inte är något alla får, så försök att stå ut ett litet tag till och se för det är  ett riktigt bra p-medel om det verkligen fungerar som det ska utan några biverkningar. Jag satte in min i november, de första 3-4 månaderna blödde jag mest hela tiden tyckte jag, men nu har även det försvunnit, jätteskönt att slippa mens. Och sexlusten finns kvar, och om inte annat är den starkare än innan. :D Och vikten, jag har gått ner i vikt sen jag satte in den :) 

Jag hoppas att det blir bättre för dig och att du inte drabbas av någon mer biverkning :)  

• Tokstolla
    benenikors2 skrev 2013-05-11 12:58:03 följande:
    Ville bara säga att de där med biverkningar inte är något alla får, så försök att stå ut ett litet tag till och se för det är  ett riktigt bra p-medel om det verkligen fungerar som det ska utan några biverkningar. Jag satte in min i november, de första 3-4 månaderna blödde jag mest hela tiden tyckte jag, men nu har även det försvunnit, jätteskönt att slippa mens. Och sexlusten finns kvar, och om inte annat är den starkare än innan. :D Och vikten, jag har gått ner i vikt sen jag satte in den :) 

Jag hoppas att det blir bättre för dig och att du inte drabbas av någon mer biverkning :)  
    Ringde och pratade med en BM nyss. Hon menade på att om jag fick den intensiteten på huvudvärken igen som jag hade igår kväll skulle spiralen med största sannolikhet tas ut. Förövrigt låter det skönt med att du tappat vikt =) Och själv har jag också märkt något mer lust än innan, utan att jag förstår vart den kommer ifrån- även om jag tror att det är spiralen. 

Jag hade inte alls räknat med att vara biverkningsfri men gårdagen var... obeskrivbar helt enkelt.

Tack för uppmuntran!  
  • benenikors2
    Tokstolla skrev 2013-05-11 14:04:04 följande:
    Ringde och pratade med en BM nyss. Hon menade på att om jag fick den intensiteten på huvudvärken igen som jag hade igår kväll skulle spiralen med största sannolikhet tas ut. Förövrigt låter det skönt med att du tappat vikt =) Och själv har jag också märkt något mer lust än innan, utan att jag förstår vart den kommer ifrån- även om jag tror att det är spiralen. 

Jag hade inte alls räknat med att vara biverkningsfri men gårdagen var... obeskrivbar helt enkelt.

Tack för uppmuntran!  
    Okej, bra att du ringde och kollade iaf :) Jag vet inte alls hur det är med sån extrem huvudvärk som får en att bara vilja hoppa framför ett tåg då jag själv aldrig i mitt liv haft huvudvärk över huvud taget. Så kan jag bara föreställa mig hur det är. Och det låter verkligen inte som något man står ut med för länge bara för att ha ett skydd liksom. Då finns det andra sätt att skydda sig som du mår bättre av :) Och det är ju bra att du redan upplevt lite mer lust, det kan man aldrig få för mycket av ;) haha Får hoppas att det är spiralen som gör det och att du mår bättre nu framöver så du slipper ta ut den, vore trist! 

Får önska dig lycka till helt enkelt och hoppas på det bästa för dig, jag håller tummarna för dig! :) 
  • Tokstolla
    benenikors2 skrev 2013-05-11 14:15:34 följande:
    Okej, bra att du ringde och kollade iaf :) Jag vet inte alls hur det är med sån extrem huvudvärk som får en att bara vilja hoppa framför ett tåg då jag själv aldrig i mitt liv haft huvudvärk över huvud taget. Så kan jag bara föreställa mig hur det är. Och det låter verkligen inte som något man står ut med för länge bara för att ha ett skydd liksom. Då finns det andra sätt att skydda sig som du mår bättre av :) Och det är ju bra att du redan upplevt lite mer lust, det kan man aldrig få för mycket av ;) haha Får hoppas att det är spiralen som gör det och att du mår bättre nu framöver så du slipper ta ut den, vore trist! 

Får önska dig lycka till helt enkelt och hoppas på det bästa för dig, jag håller tummarna för dig! :) 
    Hade det inte varit för att det är för att få stopp på mina extrema mensblödningar (jag byter mensskydd 3-4ggr /natt då jag blöder igenom) och därav inte har bra blodvärde och mår piss av det hade jag aldrig utsatt mig själv för eventuella biverkningar. Skyddet är för mig en bonus =)
  • benenikors2
    Tokstolla skrev 2013-05-11 14:19:14 följande:
    Hade det inte varit för att det är för att få stopp på mina extrema mensblödningar (jag byter mensskydd 3-4ggr /natt då jag blöder igenom) och därav inte har bra blodvärde och mår piss av det hade jag aldrig utsatt mig själv för eventuella biverkningar. Skyddet är för mig en bonus =)
    Okej, men då förstår jag att du vill att det ska fungera såklart :) För vissa blöder man ju inte alls, och jag hoppas att jag är en av de som kommer slippa det helt, snacka om skönt. Nu de senaste två månaderna typ har jag endast blött lite smått typ två dagar kanske, riktigt skönt! Man ska ju ge det 6 månader iaf, men du ska heller inte stå ut med sån extrem huvudvärk bara för det såklart! Jag hoppas att det blir bättre snart för dig så du iaf kan stå ut med värken, men jag hoppas för din skull att den försvinner såklart och att du slipper såna blödningar. 

Håller som sagt alla tummar och tår för din skull! :)  
  • litengunnarolle

Hej!
    Hoppas du mår bättre idag! Jag har sedan några år tillbaka haft migränanfall, så jag förstår hur jobbigt det är med den sortens huvudvärk. Jag kan tänka mig att det är spiralen som spökar med huvudvärken, även om det bara är lite hormon i den så är det ju ändå en omställning som kroppen måste göra. Jag hade lite huvudvärksproblem (lite i jämförelse med mina vanliga anfall) när jag först började med p-piller. Det gick över efter cirka en vecka.
    Jag satte själv in mirena för lite över tre veckor sedan och har inte känt av den alls och har inte heller haft en enda blödning.

Som sagt, hoppas allt löser sig och att du mår bra! 

• Tokstolla
    litengunnarolle skrev 2013-05-12 19:35:39 följande:
    Hej!
    Hoppas du mår bättre idag! Jag har sedan några år tillbaka haft migränanfall, så jag förstår hur jobbigt det är med den sortens huvudvärk. Jag kan tänka mig att det är spiralen som spökar med huvudvärken, även om det bara är lite hormon i den så är det ju ändå en omställning som kroppen måste göra. Jag hade lite huvudvärksproblem (lite i jämförelse med mina vanliga anfall) när jag först började med p-piller. Det gick över efter cirka en vecka.
    Jag satte själv in mirena för lite över tre veckor sedan och har inte känt av den alls och har inte heller haft en enda blödning.

Som sagt, hoppas allt löser sig och att du mår bra! 
    Huvudvärken är hanterbar, tack! Kanske inte i längden men ett tag iaf =) Men det liksom blir värre ju mer klockan blir. Mao när jag går och lägger mig är den riktigt illa :'( 

Jag har ju även illamående och har som foglossning i baksidan av benen men det är väl just hormoner... Illamåendet gör dock att jag äter mindre vilket jag behöver så även om det är besvärligt välkomnar jag det  

Men då jag redan har en krokig ven vid hjärnan pga en 5 cm propp blir jag orolig av att gå med huvudvärk länge. Tänk om det händer igen liksom? Så jag är ju väldigt uppmärksam just nu och kanske att jag känner efter för mkt om huvudet gör ont eller ej. 
  • litengunnarolle
    Tokstolla skrev 2013-05-12 20:43:46 följande:
    Huvudvärken är hanterbar, tack! Kanske inte i längden men ett tag iaf =) Men det liksom blir värre ju mer klockan blir. Mao när jag går och lägger mig är den riktigt illa :'( 

Jag har ju även illamående och har som foglossning i baksidan av benen men det är väl just hormoner... Illamåendet gör dock att jag äter mindre vilket jag behöver så även om det är besvärligt välkomnar jag det  

Men då jag redan har en krokig ven vid hjärnan pga en 5 cm propp blir jag orolig av att gå med huvudvärk länge. Tänk om det händer igen liksom? Så jag är ju väldigt uppmärksam just nu och kanske att jag känner efter för mkt om huvudet gör ont eller ej. 
    Oj! Ja, du måste ju försöka känna din kropp och dra en gräns om det inte känns bra!
Svar på tråden Fick mirena i tis- haft grov migrän sedan ons kväll. Är det spiralen redan? HJÄLP!!! :'(