• Hopefully01

Blodansamling i livmodern men sprattlande bebis!

Hej! Är i veckan 11. 10+3 enligt Gyn nyss. Har under dagen haft brunröda flytningar och ville därför åka och se hur det såg ut. Bebis levde och växte enligt beräkning som de ska. Men det fanns en liten ansamling blod i livmodern. Och hon sa att det var där blodet kommer ifrån. Allt tyder på att det kommer gå bra men en ökad risk för missfall finns iom blodet. Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Blodansamling i livmodern men sprattlande bebis!
  • Grace77

Jag gick in i v 16 idag och för tre veckor sen hade jag en jätteblödning. Allt såg dock bra ut och bäbisen mådde bra, men fanns en stor ansamling blod i livmodern som först misstogs för moderkakan.
    Sen blödningen har jag haft konstanta blödningar av gammalt brunt blod som inte verkar avta.
    Har varit på flera ultraljud sen blödningen och allt verkar jättebra. Men är ju ändå en enorm oro att se detta jäkla blod varje dag :/ ju längre man kommer desto värre blir det ju om ngt skulle gå fel :/

• Hopefully01

Ja blod i sig är ju alltid oroande. Och verkligen när det handlar om en sådan här sak. Sa hon ingenting om vad det kan bero på? Kan blodet stanna kvar tills förlossningen startar? Usch jag känner verkligen oro. Har du med känt av molvärk ock öm i magen? Har du mycket blod eller kommer det ofta och lite? Håller tummarna för oss båda! Läkaren sa ej vad det berodde på?

• raja

Hej!

Jag hade också blodansamling (hematom) i början av graviditeten, och allt har gått bra för mig, är i v. 34 nu. Hade störtblödningar vid tre tillfällen och därefter mindre brunröda blödningar (gammalt blod) i mellan 1v upp till 6v efter en av störtblödningarna. Sista stora blödningen var i v 12 el 13 tror jag. Vid RUL v. 19 syntes inte hematomet alls längre. Bebisen har utvecklats precis som den ska, alla mått följer kurvan etc och nu är risken för att något ska hända lika stor som för vem som helst i samma graviditetsvecka, oavsett om man haft hematom el ej.
    Finns en liten ökad risk för missfall medan hematomet finns kvar, men i de allra flesta fall går det bra och hematomet försvinner långt före förlossningen! 

• Hopefully01

Åh tack för att du delar med dig. Ger mig lite hopp! De sa inte var dessa hematom beror på? Kommer blodet oftast ut av sig själv utan att påverka bebisen? På vul såg man att blodet var mer ovanför bebisen, inte vid den utan en bit bort från fostersäcken. Så vanligast är att man blöder ut blodet utan att påverka bebisen? Jag hoppas hoppas! Känns jobbigt att gå och oroa sig och inte veta hur det ska gå. Idag har jag inte haft någon blödning ännu. Hade ni det varje dag eller kan det variera? Hoppas hoppas! Skönt att det ser bra ut för dig och att ditt försvunnit nu!!

• Grace77

Läkarna kunde inte se var blodet kommer ifrån, bara att det är från livmodern. Har haft rätt mkt värk av och till men mest molvärk och värk från ligamenten, men man känner nog efter extra mkt när man har blödningar och blir kanske lite besatt av minsta lilla ont. Tyvärr kan ju inte läkarna säga så mkt, om det kommer sluta eller inte. Jag blöder inte så mkt i bindan varje dag, men kommer relativt mkt när jag torkar mig t ex. På morgnarna rinner det en hel del när jag går och kissar, är väl det som samlats under natten när jag ligger ner. Läkarna säger att sålänge det är brunt blod så ska jag inte oroa mig men hur lätt är det :/

• Hopefully01

Jag kollade ju med vul i fredags eftersom jag hade bruna flytningar. Det var då hematom sågs på vul. Men jag har inte blött mer sedan dess. Lite orolig att det ska byggas på mera. Borde det inte leta sig ut?

Svar på tråden Blodansamling i livmodern men sprattlande bebis!