• tintilade

6 månader hatar mat

Har sedan fyra månaders ålder försökt med gröt, puréer, riskorn etc men han hatar det. Inte ens D-dropparna äter han. Nu är han sex månader och vägrar fortfarande. Han vill inte ta skeden och väl inne i munnen spottar han antingen ut eller får kväljningar. Snälla ge tips på tekniker eller mat.

• Svar på tråden 6 månader hatar mat
  • La Lola

Han är ju bara 6 mån....det är ju inget måste att börja med fast föda redan nu...

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dixie

Vänta en månad och prova igen, det är ju ingen brådska!

• Whitetrash86

Som min son, han började inte äta fören vid 1år.
    Stressa ner, han behöver inte mat just nu. Försök inte fören han själv visar intresse för det du äter, det är bäst så.

• Niju

Min dotter var också så vägrade nästan all mat tills hon var närmre ett år gammal...testa att ge lite frukt, rån kex att äta suga/tugga på själv, det gillade min flicka och försök mata lite då och då Glad

• Malinn6

Precis som min lille pojk. Jag började också med smakisar vid 4 mån och han gjorde precis som din och fick kväljningar och spottade ut. Men jag fortsatte att erbjuda flera gånger om dagen när resten av familjen åt. Jag provade inget sött då jag ville att han skulle lära sig äta riktig mat först. När han spottade ut eller inte ville ha så fortsatte jag givetvis inte. Plötsligt vid 7 mån åt han flera skedar och efter det blev det mer och mer. Nu 10 månader och han äter allt med god aptit :)

• skogsvitter

Det enda du kan göra är att vänta in hans egen mognad. Varför började du redan vid 4 mån. Risken är att du fördröjer introduktionen genom att försöka truga i honom mat så långt innan han är mogen. Lägg ner det där helt istället tills vidare!

Svar på tråden 6 månader hatar mat