• vveronicaa

Tips på billig mat för 30-års fest/maskerad!!

Hej!
    Jag skulle behöva tips på "billig" mat att bjuda på inför en 30-års fest med maskerad som tema. Det är min sambo som fyller år och tillsammans med hans ena syskon håller vi på att planera en riktig överrasknings fest. Vi har datum, nu planerar jag menyn då vi ska vara hos någon annan och vi alla ska hjälpas åt. Det ska vara enkelt, gott och billigt, vi blir runt 15-25 pers. Vi pratade om att grilla men att alla då kan ta med sig vad de vill till själva grillen. Kan man be folk ta med eget kött eller tror ni man kan komma undan relativt billigt om man står för det själv?

Jag har en som har erbjudit sig att vara "kocken" den kvällen och hjälper gärna till med någon sås eller dylikt som jag inte är så bra på.
    Jag funderar på hasselbackspotatis till själva köttet, tror ni det blir bra? och så givetvis så gör man en god sallad till de..

Sen är det detta med efterrätt, vad kan man bjuda på där som då många kan gilla men som inte kostar skjortan?

Jag behöver lite tips på:
    * Mat för ett gäng hungriga karlar med då deras kvinnor som sällskap :)
    * Efterrätt som är simpel,helst inga bär eller nötter och inget färdig blandat som chokladpudding.
    * En sallad

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på billig mat för 30-års fest/maskerad!!
  • Knappamamma

Kladdkaka i långpanna och ha nåt valfritt till

Pastasallad, potatissallad.

Vitlöksbröd el bara småfranska med smör och ost till.

• vveronicaa

Potatissallad, varför tänkte jag inte på de själv ;)
    Kladdkaka är smidigt och lätt att göra.

Tack för tipsen!

• ummabdilleh

Pastasallad med kycklingfilé och.även.feta ost. Det är mättande . Lassagne med sallad och vitlöksbröd . Grillade olika kött som inte e dyra med sallad och.pommes. Man kan köpa jättestora påsar för 20 kr från Ica

• MammaBella

Hemgjorda hamburgare på grillen är ju supergott. Duka upp med olika salladsblad, tomater, lök, ostskivor, stekt bacon lök, saltgurka, HBdressing, chilisås och vad folk nu kan tänka sig vilja ha på sin brukare och låt alla montera sin egen.
    Som bröd gör du focaccia i långpanna.

Tillbehör, klyftpotatis alt. pommes, coleslaw, grillad majs  vitlöksmajo beasås.

Efterrätt, milkeshakes,
    Vanilj med konjak
    Choklad med rom

• Ann Lee

Jag tycker att det är ok att be folk ta med eget kött.
    Skriv i inbjudan att ni bjuder på tillbehör (potatissallad, grönsallad, sås, bröd och ost) och att man tar med egen kött och egen dryck.
    Jag skulle inte göra hasselbackspotatis, ni är ganska många. Gör det enklare för er!

Jag skulle göra en sallad på färdig sallad på påse, ett gäng avokados, gurka, färska hallon och jordgubbar. Somrigt och gott. 

Till efterrätt kan man som någon redan skriva göra kladdkakor eller någon kaka i långpanna. Ett alternativ är att köpa glass och servera färsk bär och frukt till (skar i bitar och lägg i högar på ett stort fat) och koka en god chokladsås till (1 dl kakao, 1 dl vatten, 1 dl socker kokas till det tjocknar).

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Tips på billig mat för 30-års fest/maskerad!!