• Sykepleie

Sykepleie/sjuksköterska kommune Norge - Fråga vad du vill om jobbet:-)

Som rubriken säger

• Svar på tråden Sykepleie/sjuksköterska kommune Norge - Fråga vad du vill om jobbet:-)
  • aronnax

Lön, OBtillägg?

Vilken typ av patienter jobbar du med?

Gör du mer eller mindre som syrra i  Norge jämfört med i Sverige? 

Gör du det för lönen eller bor du där? 

• Sykepleie

Lön ca 35 000nok innan skatt. Tilläggen har jag inte jättestor koll på vad exakt det ligger på, men de är bättre än i Sverige. Brukar få ut runt 30 000nok efter skatt, ibland lite mera. Jobbar inom hemsjukvård/hemtjäns, så vårdtagarna är blandade åldrar och med blandade problem. Ja, gör nog lika mycket som en syrra i Sverige. Dock har jag rätt mycket ansvar på jobbet, har bla ansvar över sjuksköterskestudenterna som gör praktik hos oss. Så det är rätt mycket med det. Jag bor där nu permanent. Valde faktiskt inte pga lönen utan för att jag trivs i jobbet, har jobbat där sedan studierna på sommrarna. Har dock jobbat en sommar som sjuksköterska i Sverige och då i ambulansen.

• Anonym (Dsk)

Vilka typer av patienter och arbetsuppgifter har du?. Det intryck från kollegor som arbetat inom hemsjukvården i Norge jag fått är att det mer liknar hemtjänstens arbete här i Sverige. Att hemsjukvården inte är lika avancerad utan att patienterna i högre utsträckning vårdas på andra ställen än hemma när de blir svårt sjuka.

• Anonym (SSK1)

Så svenska sjuksköterskor har inte ansvar för studenterna?

• Anonym (h)
    Anonym (SSK1) skrev 2013-05-12 14:24:49 följande:
    Så svenska sjuksköterskor har inte ansvar för studenterna?
    Det skrev hon inget om...

TS: Hur är det med språket?
  • Anonym (SSK1)
    Anonym (h) skrev 2013-05-12 14:28:22 följande:
    Det skrev hon inget om...

TS: Hur är det med språket?
    Hon skrev att hon hade ansvar för sjuksköterskestudenterna, vilket då skulle skilja sig från Sverige. (frågan hon svarade var ställd på det viset)
  • Anonym (h)
    Anonym (SSK1) skrev 2013-05-12 14:32:11 följande:
    Hon skrev att hon hade ansvar för sjuksköterskestudenterna, vilket då skulle skilja sig från Sverige. (frågan hon svarade var ställd på det viset)
    Nej, hon skrev att hon hade mycket på jobbet, det säger inget om andra. Du kanske tolkade det så men det är inte enda tolkningen.
  • Anonym (SSK1)
    Anonym (h) skrev 2013-05-12 14:33:00 följande:
    Nej, hon skrev att hon hade mycket på jobbet, det säger inget om andra. Du kanske tolkade det så men det är inte enda tolkningen.
    Gör du mer eller mindre? Hon svarar: Ja, gör nog lika mycket som en syrra i Sverige. Dock har jag rätt mycket ansvar på jobbet, har bla ansvar över sjuksköterskestudenterna som gör praktik hos oss. Så det är rätt mycket med det.

Som att hon skulle ha mer ansvar än en ssk i hemsjukvården i Sverige. Skulle knappast tro det. Nä, svaret är som att hon menar på att hon gör saker i Norge som inte görs i Sverige.
  • Anonym (h)
    Anonym (SSK1) skrev 2013-05-12 14:37:58 följande:
    Gör du mer eller mindre? Hon svarar: Ja, gör nog lika mycket som en syrra i Sverige. Dock har jag rätt mycket ansvar på jobbet, har bla ansvar över sjuksköterskestudenterna som gör praktik hos oss. Så det är rätt mycket med det.

Som att hon skulle ha mer ansvar än en ssk i hemsjukvården i Sverige. Skulle knappast tro det. Nä, svaret är som att hon menar på att hon gör saker i Norge som inte görs i Sverige.
    Vi får väl se när hon svarar. Men om hon säger att hon inte menar som du tror så antar jag att du kommer att skriva att hon ändrade sig i efterhand...
Svar på tråden Sykepleie/sjuksköterska kommune Norge - Fråga vad du vill om jobbet:-)