• Anonym (???)

Hur vet man om barnet är underviktigt

Min dotter fyller 7 i juni, är 116 cm lång & väger17 kg... Hon ligger ett par kurvor under medel & har alltid följt sina kurvor, men idag såg jag att nyckelbenen stack ut... Hon äter ok & är pigg & glad men det känns som hon väger för lite?? Va ett tag sen man kolla kurvorna, det kanske behöver göras igen?

• Svar på tråden Hur vet man om barnet är underviktigt
  • SockerStinn

Sen är ju alla bmi väldigt ungefärliga, men ändå ett observandum ja. 

Har själv ett barn som lätt hamnar på undervikt. Hon får ont i magen när hon äter sig mätt, så hon föredrar att inte äta tillräckligt. Dock väger hon normalt numera.

Barn är om smalast vid 6-7 år, sen vänder det. 

• eicosanoid

Din dotters BMI är 12,6. Om du tittar på kurvan så är hon underviktig, ja. Växer hon ordentligt?
  • Anonym (what?)
    eicosanoid skrev 2013-05-11 23:57:53 följande:

Din dotters BMI är 12,6. Om du tittar på kurvan så är hon underviktig, ja. Växer hon ordentligt?
    Hon ligger över kurvan enligt den....
  • Anonym (what?)
    Anonym (kurvor) skrev 2013-05-12 00:07:25 följande:
    här brukar jag kolla och där kollade jag in din dotters mått,hon ligger under-3 i vikt och -2 i längd,inte så jätte bra alltså och ja hon är väldigt underviktig 

www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/PCPAL-2-7ar...
    Nej, hon är inte väldigt underviktig, det beror på hennes födelsevikt och tidigare kurva. Kanske följer hon den.
  • Anonym (kurvor)

ja,så sant så sant,men då måste tösen varit väldigt liten eller rent av prematur kanske om hon ännu vid 7 års ålder följer den prematura kurvorna då.

• Anonym (what?)
    Anonym (kurvor) skrev 2013-05-12 00:16:18 följande:
    ja,så sant så sant,men då måste tösen varit väldigt liten eller rent av prematur kanske om hon ännu vid 7 års ålder följer den prematura kurvorna då.
    Dottern min följer fortfarande sin kurva, 12 år senare... :) Två över på längden och tre under på vikten. Lång och smal och bara skapt sån och alldeles perfekt!
  • eicosanoid
    Anonym (what?) skrev 2013-05-12 00:12:07 följande:
    Hon ligger över kurvan enligt den....
    Okej men då har du inte gett ut exakta mått. Det är stor skillnad på 17 kg och 17,8 kg, t.ex., i den åldern. Bra isåfall!
  • eicosanoid

Om hon är glad, pigg, äter bra och växer (både längd och vikt) så skulle jag inte vara orolig.

Anonym (what?) skrev 2013-05-12 00:18:55 följande:
    Dottern min följer fortfarande sin kurva, 12 år senare... :) Två över på längden och tre under på vikten. Lång och smal och bara skapt sån och alldeles perfekt!
    Ungefär såhär såg min syster ut. Lång och smal hela livet. Fortfarande lång och smal . Hon mår hur bra som hellst.

Men självklart måste man hålla lite mer koll på sådana barn så att de inte slutar lägga på sig vikt eller slutar växa.

• Anonym (what?)
    eicosanoid skrev 2013-05-12 00:52:22 följande:
    Om hon är glad, pigg, äter bra och växer (både längd och vikt) så skulle jag inte vara orolig.

Ungefär såhär såg min syster ut. Lång och smal hela livet. Fortfarande lång och smal . Hon mår hur bra som hellst.

Men självklart måste man hålla lite mer koll på sådana barn så att de inte slutar lägga på sig vikt eller slutar växa.

Så sant så sant!
  • Annamaja

Min dotter fyller 6 i år och henne kan man räkna varje ryggkota och höft benen sticker fram på henne och vart och vartannat ben sticker ut. Hon väger bara 14 kg men följer sin kurva Jätte fint. Läkarna säger att de inte är något fel så länge hon är pigga och mår bra.

• Anonym (???)

Tack för alla svar! Hon är en pigg & glad tjej som äter bra, hon har alltid varit späd i kroppen. Tror att hon kanske dragit iväg på längden men förhoppningsvis äter hon lite mer för att kompensera. Är ju inte svårt att gå till skolsyster & kolla. Brukar inte tjata om mat & "göra en grej" av det för båda mina barn äter väldigt mycket i perioder. Sonen som blir 9 i höst är 1.25 & väger 25 kg. Båda har hög förbränning & man får planera måltiderna väl & efter aktiviteter...

• Anonym (tiny)

Jag vägde 16 kg när jag var 7 år. Väldigt liten och smal. Men det vart folk av mig med

• Menvadskamanheta

Jag är 12 år ska fylla 13 i maj och är 152cm lång och väger 37,5 kg!

Hjälp mig snälla!!

Är jag underviktig?

Ska jag kontakta läkare?

Med mera?????????

Svar på tråden Hur vet man om barnet är underviktigt