• Anonym (Timmis)

När får jag min lön?

Är timanställd . 3:e maj skrev jag på avtalet och började jobba 5:e maj ,när får jag min lön? Står inget om det på avtalet. Får jag det som de andra anställda alltså 25/26 maj ? eller blir det 26 juni?

• Svar på tråden När får jag min lön?
  • lisaeriksson
    Anonym (Timmis) skrev 2013-05-12 00:09:39 följande:
    Är timanställd . 3:e maj skrev jag på avtalet och började jobba 5:e maj ,när får jag min lön? Står inget om det på avtalet. Får jag det som de andra anställda alltså 25/26 maj ? eller blir det 26 juni?
    Hej! 
    Är inte helt hundra men tror du får det den 26 juni. Har för mig att timanställda får månaden efter.

• lillamig87

Nu är det några år sedan jag gick som timvikarie, så det kan ha ändrats. Men jag fick alltid lönen månaden efter, så i ditt fall får du den första isåfall den 25-26 juni

• Anonym (Timmis)

Är timanställd för första gången därav frågan, vet ni varför en timmare får sin lön månaden efter?

• IsDimma
    Anonym (Timmis) skrev 2013-05-12 00:27:51 följande:
    Är timanställd för första gången därav frågan, vet ni varför en timmare får sin lön månaden efter?
    Förmodligen, men nu baa gissar jag, så är det väl för att du får timlön som måste räknas ut varje gång vilket tar lite tid. Då hinner dom väl inte till samma månad. Dessutom, hos oss iaf, så ska timrapporterna lämnas in senast den 4e i nästkommande månad, så det du jobbar i maj lämnas in senast den 4e juni, då har du tid att jobba ända till den sista i varje månad där iaf vi har brytdatum.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Anonym (lurad?)

Hm. Själv är jag fast anställd, men kom tillbaka från mammaledighet 1:a april. Fick till min förvåning ingen lön i april, och när jag frågade min chef påstod hon att vi har eftersläpande lön, vilket innebär att jag får lön först nu i maj. Det känns konstigt, för när jag började inom företaget var det inte så, jag fick min första lön samma månad som jag började, så detta måste de ha ändrat på i smyg utan att informera de anställda.

• Anonym (hmmm)
    Det är väl delvis för att man annars får betalt i förskott för de sista dagarna i månaden. Dvs. skulle du få betalt för hela maj den 25 maj, så har du ju faktiskt inte jobbat den 25-31 maj än. Dessutom så skickas oftast löneinfon iväg långt tidigare, typ den 16 maj, eftersom det ska förberedas och sen ska banken få papperna i tid också. Och den 16 maj vet företaget kanske inte ens hur mycket du ska jobba resterande del av månaden.
  • Anonym (Qwe)

Lön utbetalas normalt den 25:e i varje månad. T.ex maj har 31 dagar, 1-31 maj och eftersom löneavdelningen inte vet hur du kommer jobba runt och efter den 25:e maj så måste lönen betalas ut i juni.
  • Anonym (Lena)
    Eftersom man gör lönen några dagar innan den betalas ut, så hinner ju inte alla timmar komma med. Kan iofs tänka mig att man kan räknar timanställda från den 15:e till den 15:e, men vet inte om man gör det.
  • Elsis00

Vad jag har hört/lärt mig så får man alltid lönen månaden efter som timanställd eftersom du är just timanställd och dom då beräknar dina timmar. Så det du jobbar i maj får du 25,26,27 juni beroende på vilket datum din arbetsgivare har löneutbetalning.

• Sykepleie

Timanställda får alltid lönen efter eftersom de har efterskottslön. Dvs de får för de dagar det jobbat månaden efter. Så ja, du får lönen den 26 juni och inte i slutet av maj.
Svar på tråden När får jag min lön?