• MajaMu

Hur förklara varför man inte visar rumpan?

Jag har en femåring son och jag skulle vilja kunna prata bättre med honom om vad som är privat, om kroppslig integritet om man kan kalla det så. Han brukar ibland fåna sig och sticka ut rumpan, nån gång har han dragit ned byxorna på förskolan också. Det är främst ihop med två andra småkillar som det spårar ur men han brukar vicka på rumpan åt sin lillebror också som givetvis tycker det är JÄTTEROLIGT. Jag stör mig på detta och reagerar ofta med att bli arg, vilket jag inser är fel väg att gå, men jag hittar inte några bra sätt att förklara för honom om att vissa delar av kroppen är privata. Begreppet privat är ju i sig väldigt abstrakt. Ett liknande "problem" är att han ibland drar i mina kläder för att ge mig "pruttpussar" på magen. Vi brukar göra det på varandra när vi gosbusar, men hur förklarar jag att det som är ok hemma, när mamma har pyjamas på sig, är inte ok när vi är ute bland folk. Återigen kommer jag in på att det är privat, men jag behöver bättre ord. Han är en ganska analytisk liten kille och visst kan jag bara säga nej, du får inte. Men han brukar "lyda" tusen gånger bättre när han själv förstår varför. Hur pratar ni med era barn om sådana härnsaker?

• Svar på tråden Hur förklara varför man inte visar rumpan?
  • Palma

På en femårings nivå: Att rumpan och snoppen kissar och bajsar vi med och det är inte trevligt att visa dem för andra. Vi drar ner byxor när vi går på toaletten.
    Man får inte göra så som du gör. En del människor kan bli väldigt arga på dig då och tycka att du är äcklig/otrevlig.
    Barn tycker att det är kul, men man får ändå inte göra så. Deras mammor och pappor kan bli arga.

Var tydlig och ge inga dubbla signaler.

• k girl

Åt min treåring brukar jag säga: Snoppen är din och ingen annans, precis som lillasysters/mammas snippa är hennes/min egen. Jag vill inte att du ska gå och pilla på den/vifta på den, det tycker jag inte är trevligt. Det får du göra när du är själv istället.

• k girl

Man ska ju inte skuldbelägga...

• Palma

Fast det är skillnad på en femåring och en treåring tycker jag.

• MajaMu

Ber om ursäkt för brist på radbrytningar och stavfel, skriver på paddan... Jo, det är skillnad på 3- och 5-åringar och det här handlar inte om att utforska kroppen utan att busa och få kompisarna eller lillebror att skratta. Men jag vill helst inta använda ordet äckligt utan få honom att förstå att man kan ha roligt utan att tumma på sin egen, eller andras integritet. Men det kanske är för mycket att begära.

• Palma

Äckligt är ju ett ord du kan byta ut emot ngt annat om du vill. För en femåring är äckligt inte lika neg laddat som för dig dock. De använder gärna ordet om både det ena och andra...
    Du måste ju för hans skull markera ordentligt att det är fel. De flesta andra barn uppskattar det inte och han kan snabbt få en stämpel i barngruppen att vara just, äcklig.

• Palma

Han verkar påhittig din kille och gillar att få barnen att skratta. Utmana honom lite, få honom att tänka till om det finns andra sätt att få samma uppmärksamhet på. Vad mer tycker de andra barnen är roligt när han gör? Var uppmärksam på varför han väljer "pajasrollen".

• k girl

Självklart är det skillnad på en treåring och en femåring, men i grund och botten tycker jag ändå att det handlar om samma sak: respekt för sina egna och andras gränser, och jag tycker att man kan göra det utan att skuldbelägga. Det finns mycket man kan göra för att äckla eller förarga andra och det är ändå ok att göra det. Även för en femåring.

• k girl

Och visst är det vanligt att barn säger att något är äckligt, fast det är väl ändå något man ska lära dem att inte göra?

• Ellaria
    Palma skrev 2013-05-12 09:52:03 följande:
    Äckligt är ju ett ord du kan byta ut emot ngt annat om du vill. För en femåring är äckligt inte lika neg laddat som för dig dock. De använder gärna ordet om både det ena och andra...
    Du måste ju för hans skull markera ordentligt att det är fel. De flesta andra barn uppskattar det inte och han kan snabbt få en stämpel i barngruppen att vara just, äcklig.
    Jag tycker inte vi ska lära barn att deras könsorgan är äckliga.
    You know nothing, Jon Snow
  • MajaMu
    Ellaria skrev 2013-05-12 13:51:58 följande:
    Jag tycker inte vi ska lära barn att deras könsorgan är äckliga.
    You know nothing, Jon Snow

Nej, nu är inte rumpan ett könsorgan men ingenting på kroppen ska klassas som äckligt tycker jag. Däremot tycker jag det var bra det Palma skrev att säga något i stil med att "klä av sig om rumpan gör man när man bajsar". Utan att lägga en värdering i det.
  • BookLady

Jag säger att snoppar och snippor och rumpor är väldigt känsliga kroppsdelar som man måste vara rädd om och försiktig med och därför ska man inte hålla på och leka/larva sig med dom.

Svar på tråden Hur förklara varför man inte visar rumpan?