Hur förklara varför man inte visar rumpan?
Jag har en femåring son och jag skulle vilja kunna prata bättre med honom om vad som är privat, om kroppslig integritet om man kan kalla det så. Han brukar ibland fåna sig och sticka ut rumpan, nån gång har han dragit ned byxorna på förskolan också. Det är främst ihop med två andra småkillar som det spårar ur men han brukar vicka på rumpan åt sin lillebror också som givetvis tycker det är JÄTTEROLIGT. Jag stör mig på detta och reagerar ofta med att bli arg, vilket jag inser är fel väg att gå, men jag hittar inte några bra sätt att förklara för honom om att vissa delar av kroppen är privata. Begreppet privat är ju i sig väldigt abstrakt. Ett liknande "problem" är att han ibland drar i mina kläder för att ge mig "pruttpussar" på magen. Vi brukar göra det på varandra när vi gosbusar, men hur förklarar jag att det som är ok hemma, när mamma har pyjamas på sig, är inte ok när vi är ute bland folk. Återigen kommer jag in på att det är privat, men jag behöver bättre ord. Han är en ganska analytisk liten kille och visst kan jag bara säga nej, du får inte. Men han brukar "lyda" tusen gånger bättre när han själv förstår varför. Hur pratar ni med era barn om sådana härnsaker?