• Anonym (Karl)

Drogest vid nyanställning?

Hej,

Jag har en fråga om drogtester på jobbet eller vid nyanställningar, är det någon som har erfarenhet av detta och hur går det till?? Vad är det man testar (vilka prover tar man, vilka droger tittar man på?)? Och är det urin, saliv- eller blodprov man tar??

Hur länge finns det risk att marijuana syns i blod/urinprov? Har inget bruk eller missbruk men har EN gång testat, eftersom jag inte visste att det var cb/marijuana. Tyvärr skedde det lite olägligt eftersom jag söker jobb på olika företag där anställda drogtestas vid nyanställning. Om det dröjer ca 3 månader till anställning och drogtest, kommer det synas i urinen/blodprovet ännu?

Hur kan jag vara säker på att det inte syns? Jag vill verkligen inte straffas för detta misstag (en engångsförseelse) och det handlar om ett jobb som jag verkligen vill ha. Det handlar alltså om en enstaka gång. Jag hoppas det inte hade hänt men nu har det, så vad ska jag tänka på vid ev. test? Kommer det synas om 3 månader? Eller bör jag avstå från att söka jobb där kanske? Kan man göra något själv för att öka halveringstiden eller är det bra en "myt"??

Tacksam om det är någon som kan dela med sig av sina erfarenheter

• Svar på tråden Drogest vid nyanställning?
  • Plainlazy

Om du rökte nu eller för en vecka sedan syns det inte om tre månader.

• Anonym (S)

Om du gör ett pisseprov så kan det ta upptill 1,5 vecka innan du kissar rent.
    Om tre månader kommer det inte att synas. Inte heller genom blodprov.

• Anonym (Karl)

Ok, tack för svar. Men jag har hört att det kan ta upp till 1-2 månader, så tänkte om nån kanske hade erfarenhet själv av dessa tester och kunde dela med sig. För även om thc går ur kroppen (som dom antagligen testar?), så finns det väl andra "slaggprodukter" som kanske finns kvar längre, och om dom även kollar sånna ämnen så åker man ju dit isf? för dom kan ju även kolla sånt? eller kollar dom bara thc isåfall. Tänkte om det fanns någon som har  erfarenhet av dessa tester. För exakt vilka prover tar dom? för är det bara urin och blodprov så borde det vara lugnt. Men tar dom prov på hårstrån så åker man ju dit. men det kanske inte är nåt dom testar idag. nån som vet?

• frappa
    Anonym (Karl) skrev 2013-05-16 19:40:05 följande:
    Ok, tack för svar. Men jag har hört att det kan ta upp till 1-2 månader, så tänkte om nån kanske hade erfarenhet själv av dessa tester och kunde dela med sig. För även om thc går ur kroppen (som dom antagligen testar?), så finns det väl andra "slaggprodukter" som kanske finns kvar längre, och om dom även kollar sånna ämnen så åker man ju dit isf? för dom kan ju även kolla sånt? eller kollar dom bara thc isåfall. Tänkte om det fanns någon som har  erfarenhet av dessa tester. För exakt vilka prover tar dom? för är det bara urin och blodprov så borde det vara lugnt. Men tar dom prov på hårstrån så åker man ju dit. men det kanske inte är nåt dom testar idag. nån som vet?
    Om du röker sporadiskt, är det vanligt att det försvinner efter 2-7 dagar max ur urinen.
    Dom testar inte efter THC, utan deras metaboliter.

Tar dom hårstrån, så kan man ju säga jag varit i Holland och rökt och så.
    Men tar dom hår, så tror jag dom skiter fullständigt i vart du rökt.
    Sen hur vanligt det är med hårprov vid nyanställning vet jag inte, men gissar på det är ovanligt.
  • Anonym (Karl)

Och hur är det med ämnen som påminner om metaboliterna? Kanske finns ämnen som tar längre tid att bryta och som är "slaggprodukter" eller vad man ska säga och som ändå kanske är spårbara och syns 2 månader i efterhand? För jag menar, åker man dit så åker man ju dit och då kan man ju glömma att någonsin söka jobb där igen. Eller hur? Och tar dom prov på hårstrån så kommer de ju att synas. men hur vanligt är det att man gör det idag?!

• Tow2Mater

"Hårtester har utvecklats inom rättsmedicin men finns nu tillgängliga även för andra användare såsom tester på arbetsplatser. De används redan av många företag I andra länder I Europa och I USA är mycket vanliga. I Sverige har de använts sedan 2005 av en del företag. Den största fördelen är att det går att se tre månader tillbaka i tiden om provlämnaren använt droger. I urin och saliv kan man ju endast se några dagar tillbaka i tiden. En annan fördel är att det inte går att fuska. Har arbetsplatsen funktioner som ställer stora krav på säkerhet kan hårtester vara ett bra alternativ. Kan användas både vid nyanställning och vid slumpvisa tester. "

www.drugtestscandinavia.eu/webb/drogtester04.php

• frappa
    Anonym (Karl) skrev 2013-05-16 19:58:23 följande:
    Och hur är det med ämnen som påminner om metaboliterna? Kanske finns ämnen som tar längre tid att bryta och som är "slaggprodukter" eller vad man ska säga och som ändå kanske är spårbara och syns 2 månader i efterhand? För jag menar, åker man dit så åker man ju dit och då kan man ju glömma att någonsin söka jobb där igen. Eller hur? Och tar dom prov på hårstrån så kommer de ju att synas. men hur vanligt är det att man gör det idag?!
    Slaggprodukter du pratar om har jag inte en susning om.
    I urin mäter man efter metaboliterna efter THC.

Jag har inte hört talas om hårprover på nyanställning.
Svar på tråden Drogest vid nyanställning?