• Jinx

Kortison

Kan katter börja spy av kortison?
    Min kisse hade förstoppning och veterinären gav en kortison kur åt honom på en månad. Nu har han spytt varje morgon, okej dels har han varit ute o tuggat gräs kvällen innan men detta ser på morgonen.
    Fundera ta kontakt imorgon till veterinären, men min fundering är bara. kan de vara möjligt att han kan spy av kotisonen?

• Svar på tråden Kortison
  • IceJossan

Jag har medicinerat säkert 20 katter med kortison och jag har aldrig hört talas om att någon kräkts. Jag har heller ALDRIG hört talas om att kortison skulle kunna användas vid förstoppning?! Det brukar man ge microlax eller laktulos mot.

• Jinx
    IceJossan skrev 2013-05-12 13:23:30 följande:
    Jag har medicinerat säkert 20 katter med kortison och jag har aldrig hört talas om att någon kräkts. Jag har heller ALDRIG hört talas om att kortison skulle kunna användas vid förstoppning?! Det brukar man ge microlax eller laktulos mot.
    han fick kortisonen pga klådan i baken och att de var irriterat där. Veterinären som jag är till vet nog vad hon gör så är inte orolig över  det.
    Men han har nog varit ut i koppel o ätiti gräs. Men han har inte spytt gräs iofs..

Men tack för ditt svar.
  • IceJossan
    Jinx skrev 2013-05-12 14:20:30 följande:
    han fick kortisonen pga klådan i baken och att de var irriterat där. Veterinären som jag är till vet nog vad hon gör så är inte orolig över  det.
    Men han har nog varit ut i koppel o ätiti gräs. Men han har inte spytt gräs iofs..

Men tack för ditt svar.

Men vad har han fått mot förstoppningen då?

Många veterinärer sätter sig inte in så värst mycket i utredningarna av sina patienter har jag märkt. Lite halvdant satta diagnoser och "inte så noga". Så jag litar inte på vad en veterinär säger utan att verkligen diskutera saken ordentligt. Det är nåt jag lärt mig efter flera år i katthemsbranschen, innan dess litade jag mer på veterinärernas snabba diagnoser. Jag har lärt mig att vara skeptisk och bara kortison vid förstoppning har jag aldrig hört talas om så det är något jag skulle ifrågasätta och hoppas på ett ingående svar om kortisonets effekter på just de besvär katten har, eller om man behöver komplettera med något mer.

Därav att jag skrev som jag skrev :)

Svar på tråden Kortison