• Anonym (Skärrad)

Vaknar av att jag skakar

Idag på morgonen som kom jag att minnas en obehaglig händelse som inträffade under natten. 
    Jag vaknade upp av att hela kroppen skakade, kändes nästan som sådana skakningar man får när man fryser. Jag minns att jag kände efter, men hela kroppen var varm då jag låg under täcket. Sedan när jag hade öppnat ögonen helt så såg jag något svart (läskigt) tror jag som gjorde att jag kurade ihop mig åt sidan. 
    Då blev skakningarna kraftigare och kraftigare och hjärtat slog hårt i bröstkorgen. Sedan antar jag att jag somnade, för jag minns inget mer. Jag kände mig panikslagen men samtidigt lugn inombords.

Vad var det som hände?
    Jag är lite skärrad och  rädd för att det ska hända igen. 
    Jag har aldrig varit med om något liknande.  

• Svar på tråden Vaknar av att jag skakar
  • Anonym (Skärrad)

Jag är väldigt skärrad men även nyfiken, ingen som vet vad det var för något? 

• Enter Sandman

Vad lustig länken blev, men sök på sömnparalys så hittar du mer info.

• Anonym (Skärrad)

Kanske att det kan vara det. 
    Men alltså det svarta, det var som en svart skepnad, jätte läskigt faktiskt  

• Anonym (Skärrad)

Precis länken funkar inte :/

• Anonym (Skärrad)

Men usch vad läskigt!! 
    Allt stämmer, eller iallafall att det var en skepnad som jag blev rädd för.
    Men jag vaknade ju av att jag skakade och när jag var vaken så såg jag den här svarta "skepnaden" som kollade fram bakom bokhyllan som jag blev rädd för. 

Men jag kunde ju röra mig och det kan man ju inte om man är paralyserad.
    Jag skadade ju bara :/ Så kan det verkligen vara det?  

• Anonym (Skärrad)

Ingen som vet vad skakningarna beror på? :/
    Vågar inte sova längre..  

• Tinto
    Anonym (Skärrad) skrev 2013-05-12 15:17:47 följande:
    Idag på morgonen som kom jag att minnas en obehaglig händelse som inträffade under natten. 
    Jag vaknade upp av att hela kroppen skakade, kändes nästan som sådana skakningar man får när man fryser. Jag minns att jag kände efter, men hela kroppen var varm då jag låg under täcket. Sedan när jag hade öppnat ögonen helt så såg jag något svart (läskigt) tror jag som gjorde att jag kurade ihop mig åt sidan. 
    Då blev skakningarna kraftigare och kraftigare och hjärtat slog hårt i bröstkorgen. Sedan antar jag att jag somnade, för jag minns inget mer. Jag kände mig panikslagen men samtidigt lugn inombords.

Vad var det som hände?
    Jag är lite skärrad och  rädd för att det ska hända igen. 
    Jag har aldrig varit med om något liknande.  
    Om man får sömnparalys är det ganska vanligt att man ser saker. Eller iaf gör jag det och har pratat med flera andra som gjort det. Enkelt förklarat är en del av hjärnan sovandes och en del vaken och man drömmer samtidigt som man känner sig vaken. Jag har sett väldigt märkliga och läskiga saker. Sömnparalys och liknande är inte farligt och jag tror att det är ganska vanligt även om det sällan talas om det. När jag berättar om mina erfarenheter är det många som känt igen sig.

Kanske fick du också som en liten panikattack? Inte konstigt att hjärtat bankar om man blir rädd!
    Oroa dig inte, om det händer fler gånger och besvärar dig så kan du prata med en läkare men det låter verkligen inte som något farligt!
  • Anonym (Skärrad)
    Tinto skrev 2013-05-12 17:35:52 följande:
    Om man får sömnparalys är det ganska vanligt att man ser saker. Eller iaf gör jag det och har pratat med flera andra som gjort det. Enkelt förklarat är en del av hjärnan sovandes och en del vaken och man drömmer samtidigt som man känner sig vaken. Jag har sett väldigt märkliga och läskiga saker. Sömnparalys och liknande är inte farligt och jag tror att det är ganska vanligt även om det sällan talas om det. När jag berättar om mina erfarenheter är det många som känt igen sig.

Kanske fick du också som en liten panikattack? Inte konstigt att hjärtat bankar om man blir rädd!
    Oroa dig inte, om det händer fler gånger och besvärar dig så kan du prata med en läkare men det låter verkligen inte som något farligt!
    Okej va bra!! Då ska jag inte oroa mig.. 
    Så det var alltså en sömnparalys?

För jag kunde ju röra mig och jag skakade ju, när man har sömnparalys så brukar man väl inte kunna röra sig?  
  • Tinto
    Anonym (Skärrad) skrev 2013-05-12 21:34:33 följande:
    Okej va bra!! Då ska jag inte oroa mig.. 
    Så det var alltså en sömnparalys?

För jag kunde ju röra mig och jag skakade ju, när man har sömnparalys så brukar man väl inte kunna röra sig?  
    Ja, paralysen innebär ju att man inte kan röra sig, men jag skulle tro att det är något närbesläktat på din beskrivning, alltså att hjärnan både sover och är vaken. 
  • Negaram

Hej,
    Undrar om du har fått svar på din undrade som du kan dela med mig. alltså samma sak hände min son 9 år inatt, 2 gånger i rad. Han satt sig mitt i natten i sängen med öppna ögon och skaka, skaka så kraftig med hela sin kropp. Han stirrade rak framför sig och skrev mamma hjälp mig. jag kan inte sluta skaka. jag undrade vad det var, men han fortsatte skaka och sa stoppa mig, kan inte sluta skaka. Jag tog i honom och skakade honom och omfamnade honom. Han lugnade sig och tackade mig. Sedan somnade han ingen. 2 timmar senare. samma beteende. Denna gång ville han inte somna om längre. Han var rädd att samma sak händer igen. Han sa att han har inte ens drömt. 
    Jag är mycket orolig för min son.

Svar på tråden Vaknar av att jag skakar