• knodd

Extrajobb vs. föräldrarpenning

Hej. Jag har fått en otrolig barnlängtan, fick väldigt väldigt nyligen ett missfall och jag tror att det satte igång klockan i mig.
    Min sambo vill ha barn, men. Han vet inte om våran ekonomi klarar det. Ett vanligt grubbel bland dom flesta skulle jag tro?

Min sambo har fast anställning och en relativt bra lön.
    Jag däremot jobbar bara extra vid behov.. Min lön är inte att förlita sig på.
    Till sommaren börjar jag ännu ett extrajobb och min lön kommer åtminstone fördubblas. Till ca 9-11.000 , dock i två månader. 

Men låt oss säga att jag och min sambo plussar snart, räknar man då all inkomst eller största inkomstkällan för att basera föräldrarpenningen? Om jag lyckas ha två extra anställningar och kommer upp i  åtminstone 9 i månaden. 
    Hur blir det då?

Tanken är att jag vill ha barn nu, ev jobba lite extra. Sen efter föräldrarledigheten plugga vidare på högskola. Om jag inte får en anställning på min arbetsplats. 

Är jag för fattig för att skaffa barn?  Hjälp mig. Berätta hur det har gått till för er .  Ge mig råd.

Tacksam för alla svar !  

Ps. varför jag inte skrivit ut sambons inkomst beror till stor del på att jag vill veta hur långt jag skulle komma med min, då jag är lite av en "kan själv". Givetvis kommer inte jag stå för allt. Men låt oss utgå från att min "ekonomi" är det grundande.  

• Svar på tråden Extrajobb vs. föräldrarpenning
  • kiwigirl
    Glad Hej,

Funderar själv mycket på det du skriver, jag jobbar extra och min sambo har heltid.

Hur går det för dig/er?     
Svar på tråden Extrajobb vs. föräldrarpenning