• Anonym (--)

Vad har hänt med min käke?

Har under de senaste månaderna haft problem med min käke på vänstersida, den har knakat fruktansvärt mycket. Folk runt omkring mig har till och med hört när jag har tuggat. Ibland så har jag även känt att den är på väg att gå ur led, men som tur är har jag på något sätt fått tillbaks den i rätt läge igen. Har även kunnat knäcka vänsterkäke fram och tillbaks, då har det också knakar VÄLDIGT mycket. 

Idag när jag vaknade så kunde jag knappt öppna munnen. Det kan jag nu, men verkligen inte fullt ut. Det känns som att den har fastnat, och det gör ont när jag försöker "knäcka tillbaks den". Det är även svårt att tugga.
    Vad ska jag göra? Är 17 år, och allting är i princip stängt idag förutom käkkirurgiska jouren. Kan jag gå dit? 

• Svar på tråden Vad har hänt med min käke?
  • hildafrida

Min kusin har något liknande, och det pga hennes tänder sitter fel eller något sådant. Så hon kommer behöva en op antagligen.
    Om det gör akut ont tycker jag du ska åka in akut. Annars tycker jag du ringer och bokar dig på en akuttid på din VC imorgon.

• Jessiica

Hej! Gå till läkaren! Jag är 17 år nu, var 16 när jag fick problem med käken, och det visade sig att jag hade käkledsartrit (reumatism) Åk till akuten! Lycka till och skriv privat meddelande om du vill veta mer! GladHjärta

• Anonym (--)
    hildafrida skrev 2013-05-12 17:03:36 följande:
    Min kusin har något liknande, och det pga hennes tänder sitter fel eller något sådant. Så hon kommer behöva en op antagligen.
    Om det gör akut ont tycker jag du ska åka in akut. Annars tycker jag du ringer och bokar dig på en akuttid på din VC imorgon.
    Jag har tidigare haft tandställning och använder nu bettskena sedan ett år tillbaks. Tror du inte att en tandläkare kan det bättre än vad en läkare kan? 
  • LinneaJosie

Det låter väldigt likt min käke. Efter undersökningar visar det sig att jag har artros och skleros i käkleden. Begär remiss till undersökning. Åk absolut inte till akuten, det vore att överdriva då ditt läge inte alls låter akut. Vänta tills imorrn och se till att få tid på din vårdcentral i första hand.

• Anonym (--)
    Jessiica skrev 2013-05-12 17:05:39 följande:
    Hej! Gå till läkaren! Jag är 17 år nu, var 16 när jag fick problem med käken, och det visade sig att jag hade käkledsartrit (reumatism) Åk till akuten! Lycka till och skriv privat meddelande om du vill veta mer! GladHjärta
    Tack!! Glad Åkte du till akuten då när du började få dina problem med käken? Saken är ju den att det bara är min vänstra käke som har "fastnat". 

• Jessiica
    LinneaJosie skrev 2013-05-12 17:09:04 följande:
    Det låter väldigt likt min käke. Efter undersökningar visar det sig att jag har artros och skleros i käkleden. Begär remiss till undersökning. Åk absolut inte till akuten, det vore att överdriva då ditt läge inte alls låter akut. Vänta tills imorrn och se till att få tid på din vårdcentral i första hand.

Du har faktiskt rätt, skrev akuten i all hast, sorry, fel av mig! Gå till vårdcentralen som "LinneaJosie" skriver! De kan säkert hjälpa dig :)
  • Anonym (--)
    LinneaJosie skrev 2013-05-12 17:09:04 följande:
    Akuten ska jag verkligen inte åka till  

Tänkte mer på käkkirurgiska jouren som finns här i Göteborg. Kan ju knappt öppna munnen.

• Jessiica
    Anonym (--) skrev 2013-05-12 17:09:59 följande:
    Tack!! Glad Åkte du till akuten då när du började få dina problem med käken? Saken är ju den att det bara är min vänstra käke som har "fastnat". 

Jag åkte till akuten, men där trodde de att det var "käkledsinflammation" eller vad det hette, men jag fick väldigt ont i min högra käke, och efter säkert 15 besök hos olika läkare så opererades jag. Det måste inte vara det som du har, men kolla upp det så fort som möjligt, prova imorgon bitti på en vårdcentral! kram!
  • Jessiica
    Anonym (--) skrev 2013-05-12 17:11:18 följande:
    Akuten ska jag verkligen inte åka till  

Tänkte mer på käkkirurgiska jouren som finns här i Göteborg. Kan ju knappt öppna munnen.

Gå till käkkirurgiska jouren. Ett tips från en käkledsreumatiker :)
  • LinneaJosie
    Anonym (--) skrev 2013-05-12 17:11:18 följande:
    Akuten ska jag verkligen inte åka till   Tänkte mer på käkkirurgiska jouren som finns här i Göteborg. Kan ju knappt öppna munnen.  

Usch, I know the feeling. Jag vet inte vad de har för prioriteringsordning på en sådan jour, men kanske du kan ringa och rådfråga dem?
Svar på tråden Vad har hänt med min käke?