• Anonym (längtan)

Vad gör man?

Hejsan, jag har sådan otrolig längtan efter att ut och resa i några månader. Ser mig lite om i världen. Jag har ett fast jobb och bor ihop tillsammans med min sambo. Vi har ett hus som egentligen bara är hans för det var han som köpte det men jag betalar av lånet också. Min sambo är inte alls sugen på att resa han vill hålla på med huset, vad ska vi göra? Hur ska vi lösa detta? Vi har ju inte råd att vara borta och betala av lånet på huset.

• Svar på tråden Vad gör man?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Ni är sambo och du hjälper till att betala av på lånet. Om ni skulle separera riskerar du att helt förlora de pengarna till honom. Huset är hans och det du betalt tillfaller honom och hans kapital.

Din längan att resa tycker jag att du skall ta på allvar och bejaka annars kommer du nog att ångra dig. Jag tycker att du och din sambo behöver prata igenom situationen ordentligt så att villkoren blir mer lika för er. Du kan mycket väl lägga undan pengar till en resa samtidigt som han betalar på huset. Kanske skulle ni anlita en jurist.

I en relation behövs en känsla att det är på bådas villkor och att man hjälps åt. Att kunna förverkliga vissa drömmar ingår i det.

Hälsningar
    Gerd      

Svar på tråden Vad gör man?