• 1Carro82

Kettler springcykel

Har funderingar på en kettler speedy springcykel 10" till dottern, någon som har erfarenhet av den? Har den funkat bra? För- och nackdelar? Dottern är ganska kort kanske skall tilläggas, men jag hittar ingenstans vilken längd som krävs för att det skall funka, det är ju tråkigt om hon inte når ner...

• Svar på tråden Kettler springcykel
  • Eleonor01

Min son e 86 cm lång å han når precis ner. Tror det krävdes 31 cm för att nå ner när jag läste om den. Han använder ännu inte den för han har inte riktigt vågat. Han även en tre hjuling från kettler. Den når han ner perfekt på å testar sig fram. Gillar att bli skjutsad å sitta på den framför tvn :)

• Flickan och kråkan

Vi har haft en kettler "speedy" 10``. Ditt barn behöver vara 90  cm mer eller mindre (strax under kan kanske fungera. Vi hade en Puky LRM först och den är från 85 cm och den är bra mycket lägre än kettlern. Det är viktigt att de når ner helt med båda fötterna - inte bara tårna utan hela foten.

• 1Carro82

Tack för era svar! Får se om jag kan mäta tjejen ikväll och se hur lång hon är :) Äg cykeln tung eller lätt?

• Flickan och kråkan
    1Carro82 skrev 2013-05-13 10:33:17 följande:
    Tack för era svar! Får se om jag kan mäta tjejen ikväll och se hur lång hon är :) Äg cykeln tung eller lätt?

Kettlern är lätt.
  • Mellanmjölkens land

Dottern fick en i 2årspresent och den funkar jättebra. Hon är enligt senaste (hemma)mätningen 88cm och har nån cm marginal i benlängd. Med blöja hade det nog varit på gränsen.

En sån här köpte vi: www.clasohlson.com/se/Springcykel-Kettler-Speedy-10/34-4779

De bägge nackdelar jag hittat är att styret inte är 100% fixerat utan vickar lite samt att när hon ramlar vrids sadeln ofta snett. Sadelproblemet tror jag löser sig när vi kan höja sadeln lite. Annars är det en lätt cyckel och hon har redan skrämande bra balans och farten är det heller inget fel på. Det tog under 1v för henne att komma på knepet.

• 81missan

Vår tvååring fick en klassisk trehjuling av farmor och farfar. Den är monterad och använd. Det jag känner nu efter att ha reflekterat lite är att vi borde bytt den mot en springcykel. Storebror har en trehjuling på vinden och nästa år är det dags för honom med en 2hjuling ev, enligt vad många anser iaf, då fyller han 6 år i oktober. Han skulle också behöva en springcykel, kan dom använda samma? Och vad gör vi med en av trehjulingarna som känns lite överflödig? Iofs kommer ett syskon ganska snart, då kanske det kan vara bra med en extra cykel om ett par år eller vad tror ni?

• Flickan och kråkan
    81missan skrev 2013-05-16 07:09:56 följande:
    Vår tvååring fick en klassisk trehjuling av farmor och farfar. Den är monterad och använd. Det jag känner nu efter att ha reflekterat lite är att vi borde bytt den mot en springcykel. Storebror har en trehjuling på vinden och nästa år är det dags för honom med en 2hjuling ev, enligt vad många anser iaf, då fyller han 6 år i oktober. Han skulle också behöva en springcykel, kan dom använda samma? Och vad gör vi med en av trehjulingarna som känns lite överflödig? Iofs kommer ett syskon ganska snart, då kanske det kan vara bra med en extra cykel om ett par år eller vad tror ni?
    Om du inte har en väldigt lång 2-åring så tror jag att det blir svårt med samma springcykel till din 2-åring och din stora. Sedan behöver ni ju inte skrota trehjulingen för att ni skaffar springcykel. Yngsta använde springcykeln så fort vi skulle någonstans, men han tyckte också att det var jättekul att ha trehjulingen på gården. Lastade flaket med sand och körde ett par meter och lastade av det någon annanstans . Två olika funktioner.
  • Mellanmjölkens land

Jag har svårt att sen en 6åring sitta någorlunda bra på dotterns springcykel även om vi höjde sadeln rejält. En större cykel skulle hon å andra sidan inte kunna hantera. Jag räknar kallt med att vi får köpa en ny i 3årspressent och låta småsyskonet ärva den nuvarande såsmåningom.

• Echo

Vi köpte en chicco till vår tvååring då det var den minsta och lättaste springcykel vi kunde hitta. Han fick prova Kettler då, men han klarade inte att lyfta upp den om den ramlade och den var dessutom lite för stor.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Kettler springcykel