• Anonym (Anonym)

Barns byte av efternamn

Hej
    Jag har enskild vårdnad om barnet och nu vill jag att barnet får mitt efternamn. Måste den andra föräldern skriva under namnändringspapperen?

• Svar på tråden Barns byte av efternamn
  • ummabdilleh

Ja även im man har ensamvårdnad måste den andre skriva under

• Fatheya

Ja, har barnet pappans efternamn nu så måste han godkänna det hela.

• Anonym (Anonym)

Ok..tack

• Fatheya
    Anonym (nej) skrev 2013-05-18 22:08:25 följande:
    Nej, har du ensam vårdnad är det din underskrift som gäller!
    Se blankett: (upplysning 2) www.skatteverket.se/download/18.5fc8c945 13259a4ba1d800022196/1318835522411/763005.pdf

Länken fungerade inte men jag tror jag lyckades hitta det du syftar på iaf, men det stämmer inte riktigt.

"Om en förälder är ensam vårdnadshavare och barnet bär den andra förälderns namn krävs antingen samtycke från den föräldern eller ett beslut av tingsrätten."
    http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/namn/efternamn/jagskulleviljaattmittbarnfickmittefternamnardetmojligt.5.18e1b10334ebe8bc8000118372.html

Har flera vänner som försökt byta från pappans efternamn till deras men fått avslag då pappan inte skriver på. 
  • ummabdilleh
    Anonym (nej) skrev 2013-05-18 22:08:25 följande:
    Nej, har du ensam vårdnad är det din underskrift som gäller! Se blankett: (upplysning 2) www.skatteverket.se/download/18.5fc8c945 13259a4ba1d800022196/1318835522411/763005.pdf  

Det stämmer inte, trots ensam vårdnad måste pappan skriva under, även om han inte ens har kontakt med barnet
  • ummabdilleh
    Fatheya skrev 2013-05-19 10:15:48 följande:
    Länken fungerade inte men jag tror jag lyckades hitta det du syftar på iaf, men det stämmer inte riktigt. "Om en förälder är ensam vårdnadshavare och barnet bär den andra förälderns namn krävs antingen samtycke från den föräldern eller ett beslut av tingsrätten." www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafrago... Har flera vänner som försökt byta från pappans efternamn till deras men fått avslag då pappan inte skriver på. 

Exakt
  • Anonym (nej)
    Såhär står det ju på blanketten... mycket missvisande...isf

Underskrift av sökanden. När anmälan avser barn under 18 år ska vårdnadshavaren skriva under anmälan. Är båda föräldrarna vårdnadshavare ska båda skriva under anmälan.

iof står det sen:

I vissa fall fordras samtycke av förälder som inte är vårdnadshavare, styvförälder eller av make i nuvarande eller tidigare äktenskap. Skatteverket kan lämna närmare upplysningar om detta.

• ummabdilleh
    Anonym (nej) skrev 2013-05-19 14:23:09 följande:
    Såhär står det ju på blanketten... mycket missvisande...isf Underskrift av sökanden. När anmälan avser barn under 18 år ska vårdnadshavaren skriva under anmälan. Är båda föräldrarna vårdnadshavare ska båda skriva under anmälan. iof står det sen:  I vissa fall fordras samtycke av förälder som inte är vårdnadshavare, styvförälder eller av make i nuvarande eller tidigare äktenskap. Skatteverket kan lämna närmare upplysningar om detta.  

Jo men det stämmer inte. Har själv varit i den situationen. Pappan måste skriva under
Svar på tråden Barns byte av efternamn